Hyppää sisältöön

Tämä selittää historiallisen saavutuksen – Kalle Rovanperän kasvun nähneet kertovat nuoren mestarin poikkeuksellisista kyvyistä

Kalle Rovanperällä on rahkeet tulla kaikkien aikojen rallikuskiksi. Vain yksi seikka saattaa hankaloittaa matkaa kohti Sebastien Loebin uskomattomia saavutuksia.

JYVÄSKYLÄ. Kaupungin yli puskeva ukkosrintama saa kuumankostean helteen väistymään elokuun ensimmäisenä viikonloppuna. Koleat tuulenpuuskat muistuttavat syksyn tulosta.

Tämä ei kuitenkaan vähennä säpinää kaupungilla. Ihmisvilinä on merkki kahdesta asiasta. Pandemian pahin vaihe on ohitettu, ja eräs nuori kaveri Puuppolasta on huikeilla esityksillään palauttanut Suomeen todellisen rallibuumin.

Tämän kiehuvan kotiyleisön edessä Kalle Rovanperä antaa täydellisen näytteen siitä, minkä takia hän muutamaa MM-rallia myöhemmin kruunataan maailmanmestariksi.

Katso Sportliv-jakso Kalle Rovanperästä:

Mies vailla hermoja – tästä syystä Kalle Rovanperä on kaikkien aikojen rallilahjakkuus

Laskelmoidun mestarillinen esitys Jyväskylässä

MM-sarjaa johtava kuski joutuu tielle ensimmäisenä. Rovanperä auraakin reitin muille puhtaaksi irtosorasta kotikisan perjantaipäivänä.

Hän on menettänyt päivän aikana yli 20 sekuntia Ott Tänakiin. Lauantain aikana suomalainen on kuronut eron alle kymmeneen sekuntiin, mutta se ei kutistu tarpeeksi.

Tänak on ajanut hurjapäisesti riskejä kaihtamatta. Kun Rovanperä ei sunnuntain ensimmäisen erikoiskokeen aikana onnistu saavuttamaan virolaista, hän tekee päätöksen, joka aiheuttaa sekä ihailua että hämmennystä.

Tänakin johto ei ole kuin kymmenen sekuntia, mutta jäljellä olevien kolmen erikoiskokeen aikana suomalainen ei aio ottaa riskejä.

Rovanperä ymmärtää, että MM-pisteet kakkossijasta lähestulkoon varmistavat hänen maailmanmestaruutensa. Hän ei aio heittää niitä pois ajamalla ulos tieltä.

Kun rallista on ainoastaan Power Stage ajamatta, Sportliv saa mahdollisuuden haastatella Toyotan tallipäällikköä Jari-Matti Latvalaa.

18-kertainen MM-osakilpailuvoittaja Latvala, jonka ura päättyi alle kaksi vuotta sitten, ei koskaan onnistunut voittamaan maailmanmestaruutta. Hän oli ajoittain MM-sarjan nopein kuljettaja, mutta teki harmillisen usein kohtalokkaita ajovirheitä.

Jyväskylässä Latvala hämmästelee jälleen kerran 21-vuotiaan Rovanperän kylmähermoisuutta.

– Saman ikäisenä tuossa tilanteessa en olisi miettinyt MM-sarjaa. Olisin miettinyt vain yksittäisen kilpailun voittamista. Kotiyleisön edessä voittaminen on niin tärkeää.

Jari-Matti Latvala voitti useita ralleja, mutta ei onnistunut saavuttamaan maailmanmestaruutta urallaan. Kuva: Toyota Gazoo Racing WRT

Vuodessa Suomen uusi rallitähti on voittanut seitsemän osakilpailua. Uran ensimmäinen voitto kotiyleisön edessä saa kuitenkin odottaa. Siitäkin huolimatta, että Rovanperä tuntee Jyväskylää ympäröiviin metsiin hakeutuneiden fanien odotukset harteillaan.

Sisimmässään hän tietää, että ihmiset ymmärtävät hänen ratkaisunsa – eivät välttämättä saman tien, mutta viimeistään sitten, kun hän varmistaa maailmanmestaruuden.

– Tämä kertoo taas siitä, kuinka kypsä hän on. On todella harvinaista nähdä, että noin nuorena pystyy ajattelemaan noin fiksusti, toteaa Toyotan nuoren timantin otteista häkeltymään tottunut Latvala.

Palkintosadetta lapsuudesta asti

Kalle Rovanperä muutti pois kotoa aikaisin. Ensiksi Tallinnaan ja kesän 2022 aikana Monacoon. Suuri osa hänen pokaaleistaan ja erilaisista palkinnoistaan löytyvät edelleen lapsuudenkodista Puuppolasta.

Palkintokaappi peittää kokonaisen huoneen seinän, tai oikeastaan kokonaisen huoneen. Täällä on kuitenkin vain osa kaikista niistä pysteistä, jotka Kalle on voittanut kymmenen viime vuoden aikana.

Kallen isä Harri Rovanperä esittelee palkintohuonetta, mutta ei muista tarkalleen, mistä kilpailuista mitkäkin pokaalit ovat peräisin. Tai sitten hän pyrkii vain piilottelemaan ylpeyttään vaatimattomaan ja rauhalliseen tyyliinsä.

– Mitä nyt näitä isompia voittoja on tullut, niin ne pytyt ovat siellä uudessa kämpässä. Siellä ja missä lie sitten kaikki on. Ja tuossahan on joitakin, mitkä eivät onnistuneet ihan nappiin, Harri toteaa ja osoittaa muutamaa vääntynyttä renkaan vannetta seinän vierustalla.

– Raahasin ne tänne muistoksi.

Kuvia Rovanperien kotialbumista. Kuva: Mikael Oivo / Yle

Yksi vanteista on muisto ulosajosta heti ensimmäisellä erikoiskokeella Kallen ensimmäisessä Monte Carlo -rallissa. Toiset ovat heikosti menneistä kisoista Italiasta ja Uudesta-Seelannista – matkamuistoja 19-vuotiaan tulokkaan ensiaskeleista kaikkien aikojen nuorimpana MM-sarjan kuljettajana.

MM-debyytin jälkeen kesti vain reilu vuosi, että Rovanperästä tuli kaikkien aikojen nuorin MM-osakilpailuvoittaja Virossa kesällä 2021.

Muissa moottoriurheilulajeissa, esimerkiksi formuloissa ja moto-GP:ssä, ei ole yhtä tavatonta kuin rallissa, että kokematon parikymppinen tulee ja voittaa osakilpailuja.

– Sehän se on, että rallia ei pysty simulaattorilla harjoittelemaan. Pitää kiertää ralleja useampana vuonna, oppia ja tottua niihin, selittää isä-Rovanperä.

– Kaikki rallit ovat erilaisia. Niihin pitää valmistautua eri tavalla ja ne pitää ajaa eri tavalla. Kokemus on kaiken a ja o.

Rovanperä tuulettamassa uransa ensimmäistä MM-rallivoittoa Virossa heinäkuussa 2021. Kuva: Imago Sport / All Over Press

Tämän takia nuorin rallin maailmanmestari on ollut tähän asti 27-vuotias. Colin McRae piti ennätystä hallussaan lähes 30 vuoden ajan. Nyt Rovanperä on rikkonut ennätyksen yli viiden vuoden marginaalilla.

Hän on poikkeuksellinen lahjakkuus, jolla on kyvyt tehdä useita uusia ennätyksiä. Eteneminen kaikkien aikojen menestyneimmäksi suomalaiskuskiksi – ohittaen nelinkertaiset maailmanmestarit Juha Kankkusen ja Tommi Mäkisen, sekä 30-kertaisen osakilpailuvoittajan Marcus Grönholmin – tuntuu jopa todennäköiseltä.

Sebastien Loebin 80 osakilpailuvoiton ja yhdeksän maailmanmestaruuden ennätystenkään rikkominen ei kuulosta täysin mahdottomalta.

– Hän on vielä niin nuori ja hänellä on jo kaikki ominaisuudet. Hän voi olla huipulla 20 vuotta, toteaa Jari-Matti Latvala, joka uskoo, että Rovanperästä hyvin todennäköisesti tulee kaikkien aikojen menestynein suomalaiskuljettaja.

Myös vaatimaton isä Harri myöntää poikansa olevan superlahjakkuus, vaikka varookin juhlimasta voittoja ja maailmanmestaruuksia ennen aikojaan.

Mutta mistä Kallen lahjakkuus koostuu? Miten on mahdollista, että hän on niin paljon parempi kuin yksikään kuljettaja samassa iässä aiemmin?

Kun asiaa kysyy hänet hyvin tuntevilta tahoilta, nousee esiin kaksi selittävää tekijää: hänen poikkeuksellinen harjoitustaustansa sekä normaalista poikkeavat henkiset ominaisuudet.

Rovanperä aloitti MM-sarjassa kaudella 2020. Hän on ajanut koko MM-ralliuransa Toyotan tallissa. Kuva: Hannu Rainamo

Hämmästyttävän taitava jo lapsena

Kalle Rovanperästä ei missään nimessä olisi tullut näin hyvää kuljettajaa näin nuorena, mikäli hän ei olisi syntynyt ralliperheeseen. Harri ajoi yli sata MM-osakilpailua, muun muassa Marcus Grönholmin tallikaverina, ja onnistui ottamaan yhden osakilpailuvoiton Ruotsissa kaudella 2001.

Harri ei koskaan pakottanut poikaansa ajamaan ralliautoa tai muita ajoneuvoja, mutta hän antoi Kallelle mahdollisuuden oppia ajamaan nuoresta saakka.

Kalle sai parivuotiaana ensimmäisen moponsa ja mönkijänsä. Sen jälkeen innokas oppija on ajanut moottorikelkoilla, vesiskoottereilla ja oikeastaan kaikilla mahdollisilla bensalla kulkevilla menopeleillä.

Eikä hän ole pelkästään ajanut niillä, vaan oppinut käsittelemään ajoneuvoja suurella taidolla.

Ensimmäisen ralliautonsa, Toyota Starletin, Kalle sai ennen kahdeksatta syntymäpäiväänsä. Harri mahdollisti Kallelle harjoittelun suljetuilla teillä, ja vei talvisin poikansa Lappiin ajamaan jääteillä.

Rovanperä on tottunut touhuamaan autojen parissa lapsesta asti. Ajamisen ohella säätöjen etsiminen on tuttua puuhaa. Kuva: AOP

Ralliauton teknisen ajamisen taidon Kalle Rovanperä on kuitenkin oppinut itse.

– En ole neuvonut kertaakaan, kun ei ole ottanut neuvoja vastaan. Itse on halunnut oppia kaiken, Harri sanoo.

Isä näytti ainoastaan perusteet, miten henkilöautolla ajetaan – suurin piirtein samoihin aikoihin, kun Kalle oppi lukemaan ja kirjoittamaan.

Kalle tosin oppi auton säädöistä seuraamalla isänsä työtä ralliautojen parissa. Myös sillä saralla hän oli nopea oppimaan.

– Se on hassua tietenkin että 11-, 12-, 13-vuotias tietää jo hyvin pitkälle, mitä hän haluaa autosta. Sen mukaan on sitten tehty muutoksia, toteaa Harri kevyt virne kasvoillaan.

Siinä iässä Kalle osallistui jo rallikilpailuihin. Ensimmäiseksi hän osallistui pienempiin kisoihin Virossa.

Vähän myöhemmin hän sai luvan ajaa jo hieman suurempia kilpailuja Latviassa. Siellä hänestä tuli mestari etuvetoisten autojen luokassa.

15-vuotiaana Rovanperä voitti Latviassa nelivetoisten autojen yleisen sarjan aikuisten joukossa. Hän teki jo silloin historiaa, koska kukaan ei koskaan ollut voittanut minkään maan yleistä rallisarjaa yhtä nuorena.

Kun hän 16-vuotiaana debytoi SM-sarjassa, hän voitti heti ensimmäisen kilpailunsa ja myös mestaruuden avauskaudellaan.

On monella tapaa loogista, että Kalle Rovanperä pystyy olemaan niin nopea niin nuorena. Mutta MM-sarjassa myös muut ovat erityislaatuisia kuljettajia, jotka pystyvät ajamaan kovaa. Se, mikä erottaa mestarit muista, on henkiset ominaisuudet.

Katso alta Rovanperän maaliintulo ja tuuletukset maailmanmestaruuden varmistuttua. Juttu jatkuu videoiden ja tilaston jälkeen.

"Kaikki tarvittavat ominaisuudet"

Suomalaisen rallin "kummisedällä" Timo Jouhkilla on selvä näkemys siitä, mitä henkiseltä puolelta vaaditaan, jotta voi kasvaa mestariksi.

Jouhki on toiminut monen suomalaisen rallin maailmanmestarin managerina. Hän oli jo jäämässä eläkkeelle, mutta ei voinut vastustaa kiusausta tukea suurinta koskaan näkemäänsä lahjakkuutta.

– Kallella on kaikki tarvittavat ominaisuudet, Jouhki kertoo haastattelussa, joka tehtiin vuonna 2021 Flying Finns -dokumenttisarjaa varten.

Jouhki on tehnyt psykologisia testejä kuljettajille nähdäkseen, onko heissä aineksia mestariksi. Vuosien saatossa hän on saanut yhä selkeämmän kuvan siitä, mitkä ominaisuudet ovat rallissa kaikkein keskeisimpiä.

– Tarvitaan pitkäjänteisyyttä, sitä, että vihaa häviämistä ja hyvää paineensietokykyä, joka ei kaikilla kuskeilla ole ihan yhtä hyvä.

Paineensietokyky on ominaisuus, jonka Kalle on osoittanut hallitsevansa mestarillisesti. Pojan henkiset kyvyt ovat yllättäneet ja tehneet suuren vaikutuksen isä Harriin.

– Hänellä ei tunnu olevan hermoja ollenkaan. Ei ressaa ainakaan ulospäin noista asioista. Eikä tukehdu pullaan, vaikka tuleekin jotain ongelmia.

Rovanperää kehutaan erityisesti hänen poikkeuksellisen paineensietokykynsä ansiosta. Kuva: Nikos Katikis / DPPI / LiveMedia / Shutterstock / All Over Press

Tallipäällikkö Latvalan mukaan Kalle on rauhallinen ja sympaattinen, mutta samalla kylmäpäinen ja välillä myös omiin oloihinsa vetäytyvä. Rovanperä ei Latvalan mukaan hakeudu huomion keskipisteeksi.

Nämä ovat Jouhkin mukaan optimaalisia henkisiä avuja.

– Ei saa olla kovin tunteellinen. Pelkkä sydämellä ajattelu ei ole oikein championin luonteenpiirre. Pitää osata sulkea ulkopuolinen maailma.

Rovanperän uskomattomat suoritukset ovat todistaneet, että häneltä löytyvät Jouhkin mainitsemat tarvittavat kyvyt.

Tällä hetkellä Kalle Rovanperä on maailman nopein ja paras rallikuljettaja. Mikäli hän jatkaa samaan malliin, hän saavuttaa vieläkin uskomattomampia asioita urallaan.

Tallipäällikkö Latvalan mukaan Kalle on kehittynyt täydelliseksi kuljettajaksi vailla heikkouksia. Hän kuitenkin varoittaa mahdollisesti eteen tulevista kompastuskivistä.

– Pitää pystyä motivoimaan itseänsä, kun saavuttaa ensimmäisen maailmanmestaruuden, jonka eteen on tehnyt töitä. Pitää pystyä jatkamaan sitä työtä, ja voittaa uudestaan ja uudestaan.

Tulevaisuus näyttää, osaako Kalle jatkossa motivoitua yhtä hyvin kuin tähän asti. Ainakin hänellä on henkiset edellytykset haasteen selättämiseksi.

Mikael Oivo

Lue myös: