Urjalan makeistukku on saanut huomautuksen Mainonnan eettiseltä neuvostolta hyvän tavan vastaisesta mainoksesta. Mainonnan eettinen neuvosto on Suomen mainosalan itsesääntelyelin.
Makeistukku käytti verkkosivuillaan ananasanustappi-sanaa kuvamainoksessa, jossa esiintyi myös lapsi. Neuvosto piti mainosta hyvän tavan vastaisena. Vastauksessaan yritys myönsi, että mainos oli hyvän tavan vastainen ja kertoo poistaneensa sen verkkosivuiltaan.
Alunperin ananasanustappi-sanaa käytettiin vahingossa (MTV) yrityksen karkkipussin kyljessä. Ruotsissa valmistettaviin makeisiin oli tuoteselosteen mukana lähetetty vahingossa tuotteen työnimi.
Huomautuksen saivat myös Keravan Energia ja Sipoon Energia. Neuvoston mukaan mainoksessa esitettiin väkivaltaa ilman perusteltua syytä.
Youtubessa olleessa mainosvideossa näytettiin lapsia, jotka ampuvat leikkijousipyssyllä aikuista henkilöä. Mainoksessa aikuinen jää maahan makaamaan.
Neuvosto huomautti päätöksessään, että lapsia ei saa markkinoinnissa esittää osallistumassa muille vahinkoa aiheuttavaan toimintaan. Mainos oli neuvoston mukaan hyvän tavan vastainen.
Viidelle huomautus Instagramista
Lisäksi yhteensä viisi sosiaalisen median sisällöntuottajaa ja markkinoijaa sai neuvostolta huomautuksen mainosten riittämättömästä merkitsemisestä Instagramissa. Huomautettujen joukossa olivat esimerkiksi Beata Leppilampi ja julkaisun markkinoijana toiminut Metsola Lifestyle sekä Aleksi Valavuori ja markkinoijana ollut yritys EV Lataus.
Kansainvälisen kauppakamarin markkinoinnin perussääntöjen mukaan markkinoinnin on oltava selkeästi tunnistettava markkinoinniksi esitystavasta ja mediasta riippumatta. Huomautetuissa julkaisuissa mainostunnisteet olivat riittämättömiä tai niitä ei ollut.
Mainonnan eettisen neuvoston lausunnot ja huomautukset ovat suosituksia. Ne eivät velvoita mainostajaa, eikä huomautuksen saaneen mainonnan jatkamisesta koidu seuraamuksia.
Millaisia ajatuksia juttu herätti? Keskustele aiheesta lauantaihin kello 23:een saakka!