Hyppää sisältöön

Monet paikallislehdet ovat ahdingossa, mutta tulevaisuus voi olla valoisakin – korona-aika käänsi lukijoiden katseet lähelle

Kriisit ovat syöneet paikallislehtien ilmoitusmyyntiä ja kustannusten nousu on ollut kovaa. Samaan aikaan paikallinen journalismi näyttää kiinnostavan yleisöä entistä enemmän.

Korona-aika koetteli monen paikallislehden taloutta ja nyt riesana ovat nopeasti nousevat kustannukset. Kuva: Jenni Joensuu / Yle

Noormarkussa ja Pomarkussa ilmestyvä Uutisluotsi-paikallislehti ilmoitti torstaina toiminnan loppumisesta.

Lopettamisen taustalla olevat syyt ovat tuttuja koko paikallislehtikentälle. Korona jätti ammottavan loven ilmoitusmyyntiin, ja nyt Ukrainan sodan aiheuttamat talousvaikutukset piinaavat ilmoitusmarkkinoita. Samalla kaikki kustannukset nousevat kovaa vauhtia.

– Sanomalehtipaperin hinta on kaksinkertaistunut. Posti nostaa hintoja ja luo ehtoja, jotka hankaloittavat lehtien kustantamista ja jakelun laatukin on heikentynyt, luettelee Satakunnan Viikkolehtien päätoimittaja ja toimitusjohtaja Kim Huovinlahti.

Nokkeluutta, vikkelyyttä ja tehokkuutta

Huovinlahden mukaan menestyminen paikallismediabisneksessä vaatii tehokasta ja osaavaa organisaatiota.

Satakunnan Viikkolehtien selviytymistä auttaa se, että sillä on monta rautaa tulessa. Se muun muassa kustantaa kolmea lehteä, järjestää messutapahtumia ja konserniin kuuluu myös mainostoimisto.

– Pitää olla nokkela, vikkelä ja tehokas, Huovinlahti kiteyttää.

Ikaalisten ja Jämijärven seudulla ilmestyvän Uutisoiva-lehden päätoimittaja ja toimitusjohtaja Katri Linnikko toimii myös Uutismedian Liiton paikallislehtien jaoston puheenjohtajana, eli näköalapaikalla paikallislehtikentälle.

Myös Linnikko nostaa esiin Postin hintojen nousun esimerkiksi siitä, miten paikallisen lehden tekemisen ja jakelemisen kustannukset ovat kohonneet.

– Posti kurittaa kyllä kovalla kädellä. Se siirtää kustannusnousun suoraan hintoihinsa, mutta me emme pysty siirtämään kuluja suoraan asiakasmaksuihin, Linnikko sanoo.

Lisäksi Linnikon mukaan Posti on ilmoittanut pohtivansa niin sanottujen peittojakeluiden lopettamista. Peittojakelussa lehti jaetaan myös sellaisiin talouksiin, jotka eivät ole sitä tilanneet.

– Jos näin käy, se on kova isku monille lehdille, Katri Linnikko toteaa.

Paikallinen sisältö on nyt suosiossa

Mihinkään paikallislehtikuolemien massaesiintymiseen Linnikko ei kuitenkaan usko, vaikka haasteita riittää. Uskoa tulevaisuuteen tuo se, että korona-aikana kiinnostus paikalliseen journalismiin lähti nousukiitoon.

– Katseet kääntyivät korona-aikana lähelle. Itse uskon, että paikallislehdistö selviää ehkä jopa maakuntalehtiä paremmin seuraavista vuosista, koska me teemme niin ainutlaatuista materiaalia, Linnikko sanoo.

Päätoimittaja Kim Huovinlahti uskoo, että paikalliselle journalismille on nyt paljon kysyntää ja tilaa. Kuva: Katja Halinen / Yle

Satakunnan Viikon päätoimittaja Kim Huovinlahti näkee, että paikallisille sisällöille on myös aiempaa enemmän tilaa.

– Maakuntalehdet kuuluvat monesti johonkin isoon konserniin ja siellä on paljon yhteistuotantojuttuja, joiden juuret maakuntaan ovat hyvin ohuet, jos niitä on ollenkaan, Huovinlahti sanoo.

Huittisten seudulla ilmestyvän Lauttakylä-lehden vt. toimitusjohtaja Marika Wolff on myös iloinen siitä, että lähialueen asiat ovat nyt entistä tärkeämpiä ihmisille.

– Jos korona-ajasta jotain hyvää pitäisi löytää niin paikalliset uutiset kiinnostavat entistä enemmän ja paikalliseen mediaan luotetaan. Esimerkiksi verkkosivuilla kävijämäärät ovat nousseet.

Voit keskustella aiheesta Yle-tunnuksella (siirryt toiseen palveluun) 17. syyskuuta kello 23:een asti.

Lue myös:

Mari Markkanen jätti taakseen ison aikakauslehden ja tuli pikkulehteen päätoimittajaksi: "On tosi tärkeää, että meillä tekijöillä on hyvä olla"

Paperipula voi iskeä kipeimmin pieniin paikallislehtiin, joilla ei ole varaa karsia sivumäärästä, arvioi kymmeniä lehtiä painava Botnia Print

Suosittelemme sinulle