Tänään julkistettu Oulun yliopiston vetämä tutkimus osoittaa, että oktomurske voi olla syypää autojen jakohihnojen ja jakopään hammaspyörien nopeaan kulumiseen.
Merilappilaisissa autokorjaamoissa uskotaan, että oktomurskeesta syntyvä pöly voi hyvinkin aiheuttaa jakopään ennenaikaisen kulumisen ja pahimmillaan tuhansien eurojen kalliin moottoriremontin.
Kemiläisen Autokopa -korjaamon yrittäjä Janne Valkaman mukaan uusimman tutkimuksen anti ei ole huono ajatus.
– Kyllä mekin olemme sitä pitkään miettineet. Hammaspyöristä on löytynyt rypylää ja kulumaa. Sellaista koloa on siinä hampaan pinnassa, niin hyvinkin voi olla, että hihnaan tarttuu metallipölyä. Se on niin kuin hiomapaperi siinä välissä, Valkama sanoo.
Pörhö Keminmaan korjaamopäällikkö Heikki Tuomelan mukaan jakohihnaongelmista keskustellaan paljon asiakkaiden kanssa ja myös siitä, mikä ongelmien aiheuttaja on.
– Moni epäilee, onko niissä materiaaleissa vikaa, joita käytetään. Mutta se, että autot kestävät muualla Suomessa mutta eivät näillä tietyillä seuduilla, niin kyllä se aiheuttaja silloin on joku muu kuin autossa käytettävä materiaali, hän sanoo.
Keminmaassa tutkitaan viikoittain jakopäähihnan ongelmia
Autojen jakohihnojen ennenaikainen katkeaminen tai jakopään hammasrattaiden kuluminen on vaivannut jo 2000-luvun alkupuolelta lähtien erityisesti Perämeren rannikon seudulla, Raahesta Tornioon ulottuvalla alueella.
Pörhö Keminmaan korjaamopäällikkö Tuomelan mukaan asiaan törmätään edelleen.
– Meillä Keminmaassa viikoittain tulee sellaisia autoja, joissa huollossa havaitaan, että hihna täytyy vaihtaa. Nykyään asia tarkastetaan huollon yhteydessä. Tällä on saatu vähenemään isommat moottorivahingot.
Kemiläisen Autokopa korjaamon yrittäjä Janne Valkama muistelee tänä kesänä korjaamollensa tulleen viisi autoa, joissa oli isompi moottorivaurio jakopään ongelmien vuoksi.
– Asiakkaille moottorivaurio tulee kalliiksi. Tämä on ollut myös autojen maahantuojille iso ongelma, kun siellä ei ole tiedetty, mistä nämä paikalliset jakopääongelmat johtuvat.