Hyppää sisältöön

Britney Spears ja Snoop Dogg jakoivat videon Paulina Åkerholmin IG-tililtä, ja seuraajien määrä räjähti: "Tietysti tulee jatkoon paineita"

Nopea ja oivaltava reagointi pinnalla olevaan ilmiöön voi kasvattaa seuraajamääriä somessa yllättävällä tavalla. Vaikuttajuus ei aina riipu seuraajamäärästä.

En ole vielä oikein miettinyt, miten tätä näkyvyyttä hyödyntäisin, mutta varmasti jatkan sisällön tuottamista vapaa-ajalla, sanoo Paulima-tiliä Instagramissa pitävä Paulina Åkerholm. Kuva: Raila Paavola / Yle

Erilaiset juoksuvideot ovat olleet viime aikoina somessa suosittuja. Pietarsaarelainen Paulina Åkerholmkin innostui niistä.

Videoissa on mukana esimerkiksi juoksijan pukeutumisessa tai varusteissa jotain tyypillisesti juoksuun liittymätöntä. Paulina teki niistä omia versioitaan.

– Tavaroita videoihin voi löytyä vaarin kesämökiltä tai vanhempien varastosta, joskus kirpputorilta.

Åkerholm ondokumentoinut kameralla asioita jo nuoresta. Huumori on ollut jo muutaman vuoden ajan oleellisessa osassa hänen sosiaaliseen mediaan laittamissaan videoissa.

Seuraajamäärä ryöpsähti

Pari viikkoa sitten Åkerholm huomasi, että hänen "Paulima" -tilinsä seuraajamäärät olivat pompanneet hurjasti Instagramissa.

Hänen juoksuvideonsa olivat jakaneet esimerkiksi poptähti Britney Spears ja rap-artisti Snoop Dogg.

Pietarsaarelainen Pauliina Åkerholm innostui tekemään juoksuvideoita Instagramiin tililleen.
Paulina Åkerholm tekee Instagramiin juoksuvideoita. Kun Snoop Dogg ja Britney Spears jakoivat hänen videonsa tileillään, Åkerholmin seuraajamäärä kasvoi 8000:sta 120 000:een. (Videoklippi Pauliman instatililtä).

Seuraajamäärät pomppasivat 8 000:sta yli 120 000:n.

– Minä tiedän, ettei tuota isompaa varmaan tule ikinä, kuin että joku Snoop Dogg jakaa sinun videosi, arvioi Åkerholm.

– Tuntui kyllä suurelta, kun olen ihan normityyppi Pietarsaaresta.

Tuttu kaava – omat mausteet

Ajalle tyypillistä on, että erilaisiin ilmiöihin yritetään päästä mukaan tekemällä meemejä ja omia videoversioita, arvioi somea tutkinut kauppatieteiden tohtori Hanna Reinikainen Jyväskylän yliopiston kauppakorkeakoulusta.

– Ilmiöt syntyvät ja kuolevat nopeasti,joten vaatii jatkuvaa läsnäoloa somessa, jos aikoo päästä ilmiöön mukaan, korostaa Reinikainen.

Åkerholmillakin muiden videot ovat usein inspiraation lähteenä.

– Joskus tehdään oma versio jo samana päivänä, joskus vaatii kypsyttelyä. Nauramme sairaan paljon, kun teemme videoita, Åkerholm kuvailee.

Panisiko rahoiksi?

Isot seuraajamäärät tuovat mahdollisuuden myös näkyvyyden avulla ansaitsemiseen.

Hanna Reinikaisen mielestä ei voi sanoa mitään tiettyä seuraajamäärää, jolloin somen käyttäjästä tulisikin vaikuttaja ja jolloin kannattaisi lähteä miettimään ansaitsemista.

– Voi olla hyvinkin kiinnostava kumppani jollekin yritykselle vain parilla tuhannella seuraajalla. Jos henkilö on vaikka alueellisesti tunnettu tai hänellä on hyvin sitoutunut tietyn alan seuraajakunta, se vaikuttaa kiinnostavuuteen.

Kauppatieteiden tohtori Hanna Reinikainen on perehtynyt sosiaaliseen mediaan ja sen merkitykseen vaikuttamisessa. Kuva: Jorge Gonzalez / Yle

Vaihtoehtoja on ansainnan tapoihin

Some-näkyvyydellä voi ansaita monella tapaa.

Hanna Reinikainen nimeää esimerkiksi kaupallisen yhteistyön, josta joku ulkopuolinen maksaa. Hankkia voi myös mainostuloja, ottaa vastaan vaikka kutsuja puhujaksi tilaisuuteen tai tuottaa sisältöjä ulkopuoliselle kumppanille.

– Omista resursseista riippuu, onnistuuko sekä sisällön tuottaminen että ansainnan pyörittäminen omin voimin.

Ammattilaisen apu voi Reinikaisen mukaan kannattaa, jos pohtii, millaisia kumppanuuksia kannattaa ottaa tai kuinka usein ja millaisia yhteistöitä tekee.

Kaupallisen sisällön määrä pitää miettiä sopivaksi seuraajien kannalta. Seuraajat voivat kyllästyä, jos kokevat, että sisällöntuotanto ja mainosten näkyminen eivät ole sopivassa suhteessa, muistuttaa Reinikainen.

Seuraajat ovat omaa pääomaa

Kuluttajatuotteita valmistavat yritykset ovat olleet ensimmäisinä käyttämässä markkinointiinsa somevaikuttajia.

Reinikaisen mukaan yhä enemmän eri tyyppiset organisaatiot, kolmannen sektorin järjestöt ja julkisen sektorin organisaatiot, myös ministeriöt, ovat käyttäneet somevaikuttajia.

Paulina Åkerholm on myös saanut jo joitakin yhteydenottoja yhteistyöstä.

– En ole vielä oikein miettinyt, miten tätä näkyvyyttä hyödyntäisin, mutta varmasti jatkan sisällön tuottamista vapaa-ajalla.

Hanna Reinikaisen mukaan somekäyttäjästä somevaikuttajaksi siirtymisessä kannattaa olla tarkkana, millaisten kumppaneiden ja tarjousten mukaan lähtee.

Kun tarjouksia yhteistyöstä alkaa tulla, on vaikuttajalla silloin jo henkilöbrändi ja hänelle on kertynyt niin sanottua vaikuttajapääomaa.

– Kannattaa miettiä kenelle antaa mahdollisuuden hyötyä siitä omasta pääomasta.

Yrityksen kannalta on Reinikaisen mukaan ehdottoman tärkeää tutustua seuraajiin, keitä he ovat, missä ovat ja ovatko juuri sitä kohderyhmää, jota yritys haluaa tavoitella.

Somevaikuttajuus on jatkuvaa työtä. Seuraajia voi saada yllättäen, toisaalta myös menettää nopeasti. Alan ammattimaisuus kasvaa kokoajan, sanoo kauppatieteiden tohtori Hanna Reinikainen. (Kuvituskuva) Kuva: Antti Eintola / Yle

Paineet kasvavat seuraajamäärän myötä

Some-näkyvyydellä ansaitseminen vaatii jatkuvuutta, samantyyppisen hengen ja teeman säilyttämistä, millä seuraajat ovat tilistä alkujaan kiinnostuneet.

Vaikka ei ansainta olisi vielä mielessäkään, kuten Paulina Åkerholmilla, niin seuraajamäärä tuntuu silti.

– Tietysti tulee jatkoon paineita. Haluaisin, että ihmiset tykkäisivät ja etten olisi teennäinen. Kuitenkin haluan päivittää useamman kerran viikossa, Åkerholm sanoo.

Seuraamisen lopettaminen on helppoa, vain yhden klikkauksen päässä.

Hanna Reinikainen

Reinikaisen mukaan seuraajille muodostuu usein parasosiaalinen suhde eli kuviteltu ystävyyssuhde somevaikuttajaan. Kun oppii vaikuttajasta asioita, se kannustaa myös seuraamaan entistä pidempään.

Kuten tavallisissakin ystävyyssuhteissa, myös somessa voi tulla mutkia matkaan ja vaikuttaja saattaa alkaa ärsyttää.

– Seuraamisen lopettaminen on helppoa, vain yhden klikkauksen päässä, Reinikainen sanoo.

Kuluttava ansaintatapa

Somenäkyvyydellä ansaitseminen vaatii jatkuvasti uusia ideoita.

Jos kertoo omasta elämästään somessa paljon, ei voi olla läsnä vain kahdeksasta viiteen, muistuttaa Hanna Reinikainen.

Seuraajien kommentit saattavat myös kuormittaa – pelkästään se tunne, että niihin pitäisi vastata.

– Moni ei tule ajatelleeksi, kuinka raskasta somevaikuttajan työ on. Siinä on oma elämä ja oma persoona koko ajan pelissä, Reinikainen sanoo.

Suuntana liikkuva kuva, nopeus, tarkkuus ja ammattimaisuus

Blogien sisällöntuotanto ja lukeminen on menettänyt suosiotaan Instagramille ja TikTokille. Suunta on nopeaan reaaliaikaiselta tuntuvaan videopohjaiseen viestintään seuraajien kanssa.

Vaikuttajat miettivät myös entistä tarkemmin yhteistyökumppaneita, sillä seuraajista on tullut tarkkoja ja tiedostavia ja palautetta tulee nopeasti, jos yhteistyökumppanissa koetaan ongelmia.

– Ala ammattimaistuu koko ajan, kiteyttää Reinikainen.

Aiheesta voi keskustella sunnuntaihin 25. syyskuuta kello 23 asti.

Lue seuraavaksi:

Somevaikuttaminen ui myös poliitikkojen arkeen, mutta pääministeri Marinin reppusuosittelu hämmentää: ”Nykyaikaa ja ihan fine”, sanoo someasiantuntija

Ministeri Kurvinen sai kritiikkiä turkisalan tukemisesta ja vastasi kipakasti – tutkija: "Poliitikoilla on vielä opittavaa somekeskusteluissa luovimisessa"

Johanna Malisen kolumni: Moni vähättelee somevaikuttajien työtä, vaikkei tiedä siitä juuri mitään

Suosittelemme sinulle