Hyppää sisältöön

Uudessa-Seelannissa on tehty huima suomalainen ralliennätys, jota edes Kalle Rovanperä ei riko – katso MM-rallin aikataulu ja lähetysajat

Pitkän linjan rallivaikuttaja ja -manageri Timo Jouhki muistaa yhä elävästi, kuinka kolme hänen suojattiaan nousivat palkintokorokkeelle Uudessa-Seelannissa vuonna 1999. Toni Gardemeister teki samalla suomalaista rallihistoriaa.

Katso Urheiluruudun juttu vuoden 1999 kolmoisvoitosta
Katso Urheiluruudun juttu vuoden 1999 kolmoisvoitosta

Yle näyttää Uuden-Seelannin MM-rallin kanavillaan. Lähetystiedot, tallenteet ja videoklipit löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Mitsubishi, Subaru ja Seat. Tommi Mäkinen, Juha Kankkunen ja Toni Gardemeister. Kolme tallia, kolme kuljettajaa ja kolme suomalaista – siinä kuvailtuna Uuden-Seelannin MM-rallin palkintokoroke vuosimallia 1999.

– Ainutlaatuinen kisa siinä mielessä, että vastaavaa ei ole sattunut kohdalle sen koommin, rallimanageri Timo Jouhki hymähtää.

Tällä pitkän linjan rallivaikuttaja viittaa siihen, että shampanjaa suihkuttelivat yhtä aikaa kolme hänen omaa suojattiaan.

Katso yllä olevalta videolta, miten Yle kertoi historiallisesta kolmoisvoitosta aamulähetyksessä vuonna 1999.

Vuosituhannen vaihteessa suomalaisessa ralliautoilussa elettiin kultaisia vuosia. Mäkinen porskutti kohti uransa neljättä peräkkäistä maailmanmestaruutta. Silti kolmoisvoitot olivat harvinaisia: edellisen kerran sinivalkoiset kuskit olivat onnistuneet tässä Kreikan Akropolis-rallissa vuonna 1987, kun Markku Alén voitti kisan Kankkusen ja Hannu Mikkolan säestämänä.

Kolmoisvoitto itsessään ei kuitenkaan olisi ollut niin historiallinen, ellei kolmospallille olisi noussut juuri Gardemeister. Seat-kuski ajoi nimittäin Uudessa-Seelannissa uransa ensimmäistä kertaa pääluokan autolla.

Gardemeisterin ennätystä ei pystynyt rikkomaan edes Kalle Rovanperä. Hän kun nousi palkintokorokkeelle "vasta" uransa toisessa WRC-kisassa.

Jouhkin tuoreimmalla suojatilla on kuitenkin mahdollisuus yltää Uudessa-Seelannissa vielä suurempaan saavutukseen. MM-kärki voi varmistaa ralliautoilun maailmanmestaruuden lajihistorian nuorimpana kuljettajana. Rovanperä, 21, juhlii Uuden-Seelannin MM-rallin aikana myös syntymäpäiviään.

– Ei mennä asioiden edelle. Olen sitä mieltä, että Uudessa-Seelannissa on onnistuttava nappiin, jotta mestaruuden voisi varmistaa. Todennäköisempää se on mahdollisesti Espanjassa, Jouhki toppuuttelee.

Tänä vuonna tulee kuluneeksi 20 vuotta niin edellisestä suomalaisesta ralliautoilun maailmanmestaruudesta kuin myös kolmoisvoitosta Uudessa-Seelannissa. Lokakuussa 2002 Marcus Grönholmia säestivät toiseksi sijoittunut Harri Rovanperä ja kolmanneksi ajanut Tommi Mäkinen. Kuva: Grazia Neri / Getty Images

Latvala voitti ajamatta pohja-aikoja

Jouhkin suojatteihin lukeutuu myös Toyotan nykyinen tallipäällikkö Jari-Matti Latvala, joka hänkin on yltänyt melkoiseen merkkipaaluun juuri Uudessa-Seelannissa.

Latvala nimittäin voitti rallin vuonna 2010 ilman yhtään ajettua pohja-aikaa. Tuolloin toiseksi 2,4 sekunnin erolla jäänyt Sebastien Ogier ajaa tällä viikolla Latvalan tallissa kolmatta autoa.

– Sebastienilla on hyvä lähtöpaikka. Olisi meille etu, jos hän pystyisi ajamaan voitosta. Testien perusteella hänellä on nälkää ja fiilis oli hyvä. Se tietenkin auttaisi meitä monessa suhteessa, jos hän pystyisi ajamaan kärjessä, tallipäällikkö pohtii.

Miikka Anttila ja Jari-Matti Latvala tuulettivat Uuden-Seelannin MM-rallin voittoa vuonna 2010. He nousivat päätöserikoiskokeella ykköseksi ohi Sebastien Ogierin. Kuva: imago sportfotodienst/ All Over Press

Kun Latvala voitti vuonna 2010, hänen eronsa neljänneksi sijoittuneeseen Mikko Hirvoseen oli vain reilut 20 sekuntia. Ero kuvastaa sitä, miten tasainen voittokamppailu voi olla tälläkin kertaa.

Edellisen kerran Uudessa-Seelannissa ajettiin vuonna 2012. Silloin Hirvonen osoitti, miten myös ensimmäiseltä lähtöpaikalta voi Uudessa-Seelannissa menestyä, jos vain säätila antaa tähän mahdollisuuden.

Kyseisellä kaudella kuljettajat pääsivät valitsemaan lähtöpaikan Shakedownin aikojen perusteella. Hirvonen halusi lähteä matkaan ensimmäisenä, koska hän odotti kosteiden olosuhteiden sitovan irtosoraa. Vanha rallitotuus piti kutinsa ja Hirvonen johti rallia pitkään ensimmäisen ajopäivän aikana.

Uudessa-Seelannissa ei ole saanut testata

Uudesta-Seelannista siis riittää menestyksekkäitä suomalaisia esimerkkejä joka lähtöön. Maassa on ajettu MM-tasolla 31 kertaa ja suomalaiset ovat juhlineet ykköstilaa yksitoista kertaa.

– Uusi-Seelanti on yksi upeimmista ralleista maailmassa. Huippuhienoja, vähän suomalaistyyppisiä, mutta silti ainutlaatuisia teitä, Latvala kehuu.

Nopean sorarallin erityispiirre on teiden muodossa, tarkemmin sanottuna niiden pyöreydessä. Mutkat ovat kallellaan sisään päin.

Tallien haastetta lisää se, että MM-sarjan testisäännöt kieltävät testaamisen Euroopan ulkopuolella. Toyotan kuljettajat ovat siksi testanneet kisaa varten juuri Keski-Suomessa.

Kuvassa esimerkin Uuden-Seelannin erityispiirteestä eli kallistetuista mutkista antaa Seatillaan Toni Gardemeister. Kuva: Getty Images

Uuden-Seelannin MM-rallin aikataulu ja lähetystiedot

Aikaeron vuoksi Uuden-Seelannin MM-rallin aikatauluihin kannattaa tutustua entistäkin tarkemmin. MM-rallin aikana kello on Uudessa-Seelannissa kymmenen tuntia Suomea edellä.

Torstai 29.9.

Shakedown (4,09 km) kello 23.00
EK 1 (1,40 km) kello 08.00 Yle Areena (Uusinta kello 09.00 TV2)
Ennakkotunnelmat ja EK 1 huippuhetket kello 11.00 Yle Areena (Uusinta klo 21.30 TV2)

Perjantai 30.9.

EK 2 (29,07 km) kello 22.33 (torstaina Suomen aikaa)
EK 3 (31,02 km) kello 00.11
EK 4 (18,20 km) kello 01.14
Rengashuolto 03.34
EK 5 (29,07 km) kello 04.22
EK 6 (31,02 km) kello 06.00
EK 7 (18,20 km) kello 07.03
Iltahuolto kello 09.53

Päivän huippuhetket kello 11.00 Yle Areena (Uusinta kello 19.30 TV2)

Lauantai 1.10.

EK 8 (15,83 km) kello 22.00 TV2 (perjantaina Suomen aikaa)
EK 9 (22,63 km) kello 23.06 (perjantaina Suomen aikaa)
EK 10 (5,60 km) kello 00.14
Päivähuolto kello 01.52
EK 11 (15,83 km) kello 04.00 TV2
EK 12 (22,63 km) kello 05.06
EK 13 (5,60 km) kello 06.24
Iltahuolto kello 07.54

Päivän huippuhetket kello 10.00 TV2 (Uusinta kello 21.00 TV2)

Sunnuntai 2.10.

EK 14 (8,75 km) kello 01.03
EK 15 (6,42 km) kello 02.00 TV2
EK 16 (8,75 km) kello 03.38
EK 17 Rallin huippuhetket ja Power Stage (6.42 km) kello 05.00 TV2

Power Stage uusinta kello 10–11.30 TV2

Lue myös:

Kalle Rovanperä lähetti piikittelevät kommentit Uuden-Seelannin MM-rallin järjestäjille: "En tiedä, tehdäänkö tarkoituksella"

Jättääkö Ott Tänak Hyundain? Managerivelho Timo Jouhkilta jyrkkä kanta Toyota-paluuseen – asiantuntija Miikka Anttila on toista mieltä

Miten ihmeessä Esapekka Lappi ajoi keikkakuskina uransa parhaan kauden? Suomalainen kertoo kehityksestä ja uskoo, että työt jatkuvat

Suosittelemme sinulle