Mitsubishi, Subaru ja Seat. Tommi Mäkinen, Juha Kankkunen ja Toni Gardemeister. Kolme tallia, kolme kuljettajaa ja kolme suomalaista – siinä kuvailtuna Uuden-Seelannin MM-rallin palkintokoroke vuosimallia 1999.
– Ainutlaatuinen kisa siinä mielessä, että vastaavaa ei ole sattunut kohdalle sen koommin, rallimanageri Timo Jouhki hymähtää.
Tällä pitkän linjan rallivaikuttaja viittaa siihen, että shampanjaa suihkuttelivat yhtä aikaa kolme hänen omaa suojattiaan.
Katso yllä olevalta videolta, miten Yle kertoi historiallisesta kolmoisvoitosta aamulähetyksessä vuonna 1999.
Vuosituhannen vaihteessa suomalaisessa ralliautoilussa elettiin kultaisia vuosia. Mäkinen porskutti kohti uransa neljättä peräkkäistä maailmanmestaruutta. Silti kolmoisvoitot olivat harvinaisia: edellisen kerran sinivalkoiset kuskit olivat onnistuneet tässä Kreikan Akropolis-rallissa vuonna 1987, kun Markku Alén voitti kisan Kankkusen ja Hannu Mikkolan säestämänä.
Kolmoisvoitto itsessään ei kuitenkaan olisi ollut niin historiallinen, ellei kolmospallille olisi noussut juuri Gardemeister. Seat-kuski ajoi nimittäin Uudessa-Seelannissa uransa ensimmäistä kertaa pääluokan autolla.
Gardemeisterin ennätystä ei pystynyt rikkomaan edes Kalle Rovanperä. Hän kun nousi palkintokorokkeelle "vasta" uransa toisessa WRC-kisassa.
Jouhkin tuoreimmalla suojatilla on kuitenkin mahdollisuus yltää Uudessa-Seelannissa vielä suurempaan saavutukseen. MM-kärki voi varmistaa ralliautoilun maailmanmestaruuden lajihistorian nuorimpana kuljettajana. Rovanperä, 21, juhlii Uuden-Seelannin MM-rallin aikana myös syntymäpäiviään.
– Ei mennä asioiden edelle. Olen sitä mieltä, että Uudessa-Seelannissa on onnistuttava nappiin, jotta mestaruuden voisi varmistaa. Todennäköisempää se on mahdollisesti Espanjassa, Jouhki toppuuttelee.
Latvala voitti ajamatta pohja-aikoja
Jouhkin suojatteihin lukeutuu myös Toyotan nykyinen tallipäällikkö Jari-Matti Latvala, joka hänkin on yltänyt melkoiseen merkkipaaluun juuri Uudessa-Seelannissa.
Latvala nimittäin voitti rallin vuonna 2010 ilman yhtään ajettua pohja-aikaa. Tuolloin toiseksi 2,4 sekunnin erolla jäänyt Sebastien Ogier ajaa tällä viikolla Latvalan tallissa kolmatta autoa.
– Sebastienilla on hyvä lähtöpaikka. Olisi meille etu, jos hän pystyisi ajamaan voitosta. Testien perusteella hänellä on nälkää ja fiilis oli hyvä. Se tietenkin auttaisi meitä monessa suhteessa, jos hän pystyisi ajamaan kärjessä, tallipäällikkö pohtii.
Kun Latvala voitti vuonna 2010, hänen eronsa neljänneksi sijoittuneeseen Mikko Hirvoseen oli vain reilut 20 sekuntia. Ero kuvastaa sitä, miten tasainen voittokamppailu voi olla tälläkin kertaa.
Edellisen kerran Uudessa-Seelannissa ajettiin vuonna 2012. Silloin Hirvonen osoitti, miten myös ensimmäiseltä lähtöpaikalta voi Uudessa-Seelannissa menestyä, jos vain säätila antaa tähän mahdollisuuden.
Kyseisellä kaudella kuljettajat pääsivät valitsemaan lähtöpaikan Shakedownin aikojen perusteella. Hirvonen halusi lähteä matkaan ensimmäisenä, koska hän odotti kosteiden olosuhteiden sitovan irtosoraa. Vanha rallitotuus piti kutinsa ja Hirvonen johti rallia pitkään ensimmäisen ajopäivän aikana.
Uudessa-Seelannissa ei ole saanut testata
Uudesta-Seelannista siis riittää menestyksekkäitä suomalaisia esimerkkejä joka lähtöön. Maassa on ajettu MM-tasolla 31 kertaa ja suomalaiset ovat juhlineet ykköstilaa yksitoista kertaa.
– Uusi-Seelanti on yksi upeimmista ralleista maailmassa. Huippuhienoja, vähän suomalaistyyppisiä, mutta silti ainutlaatuisia teitä, Latvala kehuu.
Nopean sorarallin erityispiirre on teiden muodossa, tarkemmin sanottuna niiden pyöreydessä. Mutkat ovat kallellaan sisään päin.
Tallien haastetta lisää se, että MM-sarjan testisäännöt kieltävät testaamisen Euroopan ulkopuolella. Toyotan kuljettajat ovat siksi testanneet kisaa varten juuri Keski-Suomessa.
Uuden-Seelannin MM-rallin aikataulu ja lähetystiedot
Aikaeron vuoksi Uuden-Seelannin MM-rallin aikatauluihin kannattaa tutustua entistäkin tarkemmin. MM-rallin aikana kello on Uudessa-Seelannissa kymmenen tuntia Suomea edellä.
Torstai 29.9.
Shakedown (4,09 km) kello 23.00
EK 1 (1,40 km) kello 08.00 Yle Areena (Uusinta kello 09.00 TV2)
Ennakkotunnelmat ja EK 1 huippuhetket kello 11.00 Yle Areena (Uusinta klo 21.30 TV2)
Perjantai 30.9.
EK 2 (29,07 km) kello 22.33 (torstaina Suomen aikaa)
EK 3 (31,02 km) kello 00.11
EK 4 (18,20 km) kello 01.14
Rengashuolto 03.34
EK 5 (29,07 km) kello 04.22
EK 6 (31,02 km) kello 06.00
EK 7 (18,20 km) kello 07.03
Iltahuolto kello 09.53
Päivän huippuhetket kello 11.00 Yle Areena (Uusinta kello 19.30 TV2)
Lauantai 1.10.
EK 8 (15,83 km) kello 22.00 TV2 (perjantaina Suomen aikaa)
EK 9 (22,63 km) kello 23.06 (perjantaina Suomen aikaa)
EK 10 (5,60 km) kello 00.14
Päivähuolto kello 01.52
EK 11 (15,83 km) kello 04.00 TV2
EK 12 (22,63 km) kello 05.06
EK 13 (5,60 km) kello 06.24
Iltahuolto kello 07.54
Päivän huippuhetket kello 10.00 TV2 (Uusinta kello 21.00 TV2)
Sunnuntai 2.10.
EK 14 (8,75 km) kello 01.03
EK 15 (6,42 km) kello 02.00 TV2
EK 16 (8,75 km) kello 03.38
EK 17 Rallin huippuhetket ja Power Stage (6.42 km) kello 05.00 TV2
Power Stage uusinta kello 10–11.30 TV2
Lue myös: