Hyppää sisältöön

Enää 0,4 prosenttia OP Keski-Suomen asiakkaista käyttää kassapalveluita viikoittain, nyt henkilöstön työpanosta halutaan suunnata uudelleen

Toimitusjohtaja uskoo, että sekä pankkikonttoroiden että käteisen käytön väheneminen jatkuvat tulevaisuudessa. Pankissa odotetaan Suomen taloustilanteen heikkenevän.

Keski-Suomen OP:n johtaja Pasi Sorri.
OP Keski-Suomen toimitusjohtaja Pasi Sorri ei usko, että käteisen käyttö loppuisi Suomessa lähivuosina.
Tuukka Lukinmaa

OP Keski-Suomen käynnissä olevien muutosneuvotteluiden tavoitteena on kohdistaa henkilöstön työpanos nykyistä järkevämmällä tavalla, kertoo toimitusjohtaja Pasi Sorri.

Syyskuun alussa alkaneiden ja lokakuun loppuun mennessä päätökseen vietävien neuvotteluiden puitteissa ei aiota vähentää työntekijöiden määrää, mutta kassapalveluita Jyväskylän ulkopuolella olevissa toimipisteissä saatetaan karsia.

– Meidän on varauduttava myös heikkenevään taloustilanteeseen ja kustannusten nousuun ja reagoitava siihen, mitä maailmassa ja toimintaympäristössä tapahtuu. Seuraamme myös tarkasti, mitä kilpailijat tekevät. Isona trendinä käteisen käyttö vähenee jatkuvasti, Sorri sanoo.

0,4 prosenttia asiakkaista

OP Keski-Suomella on noin 126 000 asiakasta, ja Jyväskylän toimipiste mukaan lukien kassapalveluita käyttää viikoittain noin 550 ihmistä eli noin 0,4 prosenttia asiakkaista. Näistä 40 prosenttia asioi Jyväskylän Kauppakadun konttorissa.

Kassapalveluiden käyttö on OP Keski-Suomen mukaan vähentynyt noin 20 prosentin vuositahtia.

OP Keski-Suomella on Jyväskylän lisäksi yhdeksän kassapalvelupalvelupistettä: Hankasalmella, Joutsassa, Luhangassa, Karstulassa, Laukaassa, Pihtiputaalla, Saarijärvellä, Viitasaarella ja Äänekoskella.

– Silti noin 15 prosenttia henkilöstöstä sitoutuu kassapalvelutoimintaan. Meidän on kohdistettava heidän työpanostaan uudestaan, Sorri sanoo, mutta myöntää, että tilanne voi olla hankala sellaisen asiakkaan kannalta, joka ei osaa käyttää verkkopalveluita.

– Muistuttaisin, että maksukortti ei ole mikään digipalvelu, vaan se on erittäin helppokäyttöinen etenkin lähimaksulla käytettynä. Laskujen maksaminenkin onnistuu ilman älypuhelinta tai tietokonetta maksupalveluna tai suoramaksuna. Näiden palveluiden käyttöä yritämme tukea, Sorri korostaa.

Toivottavasti normaalimpia aikoja kohti

Muutama viime vuoden aikana maailmantapahtumien käänteet ovat olleet niin äkkinäisiä ja arvaamattomia, että tulevaisuuteen laaditut suunnitelmat ovat pankkimaailmassakin vanhentuneet nopeasti. Sorri arvelee kuitenkin, että sekä käteisen käyttö että pankkikonttoreiden väheneminen jatkuvat kuluvalla vuosikymmenellä.

– En usko, että käteinen raha olisi kokonaan poistumassa, mutta käteisellä maksamisen pisteitä on tulevaisuudessa varmaankin vähemmän.

– Henkilökohtaisen palvelun tarve varmaan jopa korostuu, mutta se toteutuu etäyhteyksin. Toivottavasti odotettavissa on nykyistä normaalimpia aikoja ja muistelemme näitä tavallista epänormaalimpina vuosina, Sorri sanoo.

Lue lisää OP Keski-Suomen muutosnvevotteluista:

OP Keski-Suomi aloittaa muutosneuvottelut – kassapalvelu voi loppua joissain toimipisteissä

Suosittelemme sinulle