Hyppää sisältöön

Itärajan kauppiaalla on nyt aamusta iltaan asiakkaita, mutta ilo ei jatkune kauaa: "Kun rajat sulkeutuvat, palaamme samaan pisteeseen"

Laplandia-marketin ja kauppakeskus Gallerian mukaan asiakkaita on ollut liikkeellä tavallista enemmän. Prismassa erityisiä asiakaspiikkejä ei ole nähty.

Prisma, Rajamarket ja Lidl toimivat Lappeenrannassa lähellä toisiaan. Prismasta kerrotaan, ettei ostosmatkailijoiden määrässä ole nähty erityisempiä piikkejä vaan asiakasvirta on ollut melko tasaista heinäkuusta saakka. Kuva: Elisa Paljakka / Yle

Venäläisiä ostosmatkailijoita näkyy lappeenrantalaisen markettikeskittymän parkkipaikalla tiistaina tasaiseen tahtiin.

Arviolta useampi kuin joka kymmenes auto on Venäjän rekisterissä. Autoihin pakataan esimerkiksi isoja ruokaostoksia.

Moni kieltäytyy haastattelusta vedoten kielimuuriin, mutta parkkipaikalle kauppakassin kanssa kiiruhtava Konstantin Galetskii kertoo olevansa Suomessa muutaman päivän matkalla.

Hän käy Suomessa säännöllisesti kahdesta neljään kertaa kuukaudessa ostoksilla, tapaamassa tuttuja ja viettämässä vapaa-aikaa.

Galleriassa vilkasta

Lappeenrannan kauppakeskus Galleriasta kerrotaan, että venäläisasiakkaita kävi sunnuntaina ja maanantaina tavallista enemmän.

– Se näkyy ihan siinä, että kauppakäytävällä on tosi paljon asiakkaita. Useinhan meillä on niin, että koska liiketilat ovat aika syviä, kauppakäytävälle ei välttämättä näy asiakkaita, kauppakeskuspäällikkö Sari Mustapää kuvailee.

Tiistain asiakasmäärästä ei ollut vielä haastatteluhetkellä tarkkaa tietoa.

Ostosmatkailu alkoi kasvaa Galleriassa heinäkuussa, kun matkailu vapautui koronarajoituksista. Lomakauden jälkeen matkat ovat painottuneet viikonloppuihin aivan viime päiviä lukuun ottamatta.

Kauppakeskuspäällikkö Sari Mustapään mukaan lokakuu on Galleriassa perinteisesti vilkas tax free -myyntikuukausi, sillä sesonki vaihtuu ja talvivaatteiden myynti alkaa. Nyt syyssesonkia on vaikea ennakoida. Arkistokuva. Kuva: Mikko Savolainen / Yle

Ostosten loppusummat vaihtelevat Mustapään mukaan suuresti. Osa asiakkaista etsii aletuotteita, mutta suurinta osaa kiinnostavat normaalihintaiset tuotteet.

– Ehkä ostoksia harkitaan vähän aiempaa tarkemmin, eivätkä kaikki välttämättä ota tax free -palautusta enää, Mustapää pohtii.

Laplandia-marketissa nähtiin äkillinen nousu

Asiakasmäärä on kasvanut myös Nuijamaan Laplandia-marketissa. Yrittäjä Mohamad Darwich kertoo kasvun alkaneen viime keskiviikon jälkeen, kun Venäjällä kerrottiin osittaisesta liikekannallepanosta.

– Ilmoituksen tulon jälkeen huomasimme asiakasmäärissä äkillisen nousun. Asiakkaita tuli pitkin päivää aamusta iltaan, kun yleensä aamulla on vilkkaampaa ja illalla hiljaisempaa.

Myös Suomen rajaviranomaiset ovat kertoneet rajaliikenteen vilkastumisesta viime aikoina.

Loppuvuosi on yleensä sesonkiaikaa Laplandia-marketissa. Tällä hetkellä asiakasmäärä on Mohamad Darwichin mukaan noin puolet siitä, mitä se oli ennen koronaa vuonna 2019. Arkistokuva. Kuva: Kare Lehtonen / Yle

Darwichin mukaan ostokset ovat samanlaisia kuin ennenkin: esimerkiksi kalaa, juustoa ja kahvia sekä kodin kemikaaleja. Tulevaisuudennäkymät ostosmatkailuun nojaavalla yrityksellä ovat kuitenkin synkät.

– Kun rajat sulkeutuvat, palaamme samaan pisteeseen kuin korona-aikana. Ei ole asiakkaita ja ovet ovat kiinni, Darwich sanoo viitaten siihen, että Suomi valmistelee venäläisturistien maahantulon estämistä.

Suosittelemme sinulle