Hyppää sisältöön

Analyysi: Kalle Rovanperä on jo yhdellä osa-alueella kaikkien aikojen paras

Kukaan ei ole koskaan kerännyt yhdellä kaudella yhtä montaa Power Stagen lisäpistettä kuin Kalle Rovanperä. Erityinen kyky voi varmistaa mestaruuden jo tänä sunnuntaina, kirjoittaa Yle Urheilun Micke Suopuro.

Kalle Rovanperä on saavuttanut yhden kauden aikana ennätysmäärän Power Stagen pisteitä. Kuva: Mikael Oivo / Yle

Kuusi voittoa ja kolme kakkossijaa. Vain kerran ulkona pisteiltä. 42 pistettä 50 mahdollisesta.

Kalle Rovanperän tilastot tältä kaudelta rallin päättäviltä Power Stageilta ovat mykistäviä. Itse asiassa kukaan ei ole koskaan kerännyt kauden aikana yhtä monta Power Stagen pistettä kuin Rovanperä.

Nykyinen pistejärjestelmä (5-4-3-2-1) on ollut voimassa vuodesta 2017 asti. Sebastien Ogier saavutti kaudella 2019 huimat 41 pistettä.

Rovanperä on silti jo ylittänyt tuon pistemäärän, vaikka mahdollisia lisäpisteitä on vielä jaossa kolmesta kilpailusta.

Rovanperä tulee mitä suurimmalla todennäköisyydellä kasvattamaan pistepottiaan entisestään. Hän on kerännyt kuluvalla kaudella lisäpisteitä keskimäärin 4,2 pistettä kilpailua kohti.

Koko urallaan pääluokassa Rovanperä on napsinut lisäpisteitä keskimäärin 2,92 kappaletta kilpailua kohti. Lukema on häikäisevä, sillä vuodesta 2017 eteenpäin eniten lisäpisteitä keränneen kuljettajan – Thierry Neuvillen – vastaava keskimääräinen lukema on 2,71.

Thierry Neuville on voittanut kahden edelliskauden aikana palkinnon, joka jaetaan eniten lisäpisteitä keräävälle kuljettajalle. Kalle Rovanperä on jo varmistanut tämän kauden voittonsa. Kuva: HANNU RAINAMO

Näin siitäkin huolimatta, että Rovanperän tilastot alkavat hänen tulokaskaudeltaan pääluokassa. Neuville oli kaudella 2017 jo rutinoitunut MM-mitalisti.

Hurja lisäpiste-ero Tänakiin

Jo nyt voidaan todeta, että kyky venyä Power Stageilla on ainakin tasoittamassa Rovanperän tietä maailmanmestariksi. Ott Tänak on saalistanut tällä kaudella 22 lisäpistettä Rovanperää vähemmän. Ero MM-sarjassa olisi ilman lisäpisteitä "vain" 31 pistettä suomalaisen eduksi.

Kaudesta 2017 lähtien suurin ero lisäpisteiden määrässä maailmanmestarin ja kakkoseksi sijoittuneen kuljettajan välillä on ollut Ogierin vuonna 2018 repimä neljän lisäpisteen ero Neuvilleen. Kaksikon ero kauden lopussa oli 18 pistettä eli hieman päälle viidennes erosta syntyi lisäpisteiden turvin.

Rovanperän piste-erossa Tänakiin nähden lisäpisteiden osuus on pitkälle yli kolmannes koko erosta.

Sen jälkeen kun Kalle Rovanperä siirtyi MM-sarjan pääluokkaan, on Ott Tänak voittanut Power Stagen seitsemän kertaa. Rovanperän vastaava lukema on kymmenen. Kuva: HANNU RAINAMO

Yksinkertaistettuna lisäpisteiden merkitys mestaruuden kannalta ei ole koskaan ollut yhtä suuri kuin juuri nyt. Itse asiassa lisäpisteiden merkitys on ollut aiemmin huomattavan vähäinen, jopa olematon. Näin siksi, että pisteet ovat jakautuneet sarjan kärkikuskien kesken hyvin tasaisesti.

Rovanperä on muuttanut tämän trendin täysin. Ennätyksellinen lisäpistepotti on syntynyt muutaman erityispiirteen avulla.

Rovanperä hyödyntää muiden aristelun

Ensimmäinen piirteistä on Rovanperän järjetön vauhtikapasiteetti. Riskitasoa nostamalla Rovanperä on pystynyt parhaimmillaan nostamaan vauhtiaan hämmentävällä tavalla, kuten Kroatiassa nähtiin. Tuolloin suomalainen ajoi kuitenkin rallin voitosta – Powerin täysi pistepotti tuli ikään kuin sivutuotteena.

Kartanlukija Jonne Halttunen juhli yhdessä Kalle Rovanperän kanssa Kroatian MM-rallin voittoa. Kaksikko oli ennen päätöspätkää Ott Tänakin takana. Kuva: HANNU RAINAMO

Suurin erottava tekijä muihin nähden lisäpisteistä puhuttaessa onkin ollut niissä tilanteissa, kun yleiskilpailun sijoitus on jo ollut Rovanperän näpeissä. Esimerkiksi Portugalissa, Virossa ja Suomessa Rovanperä olisi voinut hyvin varmistella mojovan pistepotin ilman pohja-ajan tavoittelua. Tähän ovat monet MM-sarjan tähdet myös tyytyneet.

Rovanperä ei murru paineen alla. Suomalaisen taito ajaa riskirajoilla ilman viimeistä puristusta on maailman parasta. Kun muiden suoritustaso on laskenut, on Rovanperä pitänyt päänsä ja napsinut ylimääräiset pisteet itselleen.

Rovanperä on varmistelemalla varmistellut sijoituksensa ainoastaan Keniassa, sillä erittäin rajuissa olosuhteissa riskit auton rikkomiselle olivat liian suuret.

Kolmanneksi Rovanperällä on täysin poikkeuksellinen kyky venyä päätöspätkillä, vaikka vauhti muuten olisi ollut kisan aikana hukassa. Toyota ei sopinut Rovanperän käteen Sardiniassa ja Kreikassa. Silti Rovanperä napsi näistäkin ralleista toiseksi korkeimmat lisäpisteet.

Riskien ottaminen oli jälleen tarkoin punnittua. Rovanperä tiesi molemmissa ralleissa, että riittävän monen kuljettajan varmistellessa on yritystä hieman nostamalla mahdollista saavuttaa korkeat pisteet heikosta suorituskyvystä huolimatta.

Rovanperä muuttaa lajia

Kävi Uudessa-Seelannissa tai loppukauden aikana mitä tahansa, on Rovanperä aiheuttamassa lajissa peruuttamattoman muutoksen.

Sana "pakko" on urheilussa kulutettu puhki. Harvoin mikään pakollinen asia on lopulta oikeasti pakollista. Mutta lisäpisteiden tavoittelun suhteen muiden on tulevaisuudessa pakko reagoida.

Muuten Rovanperä jatkaa pysäyttämättömällä tiellä lisäpistekuninkaana. Mikäli joku kuljettaja haluaa ajaa tulevaisuudessa maailmanmestaruudesta, ei hänellä ole varaa antaa yhdellä osa-alueella kauden aikana yli 20 pisteen edestä tasoitusta pahimmalle kilpakumppanilleen.

Mitä tämä sitten tarkoittaa? Ainakin Power Staget ovat tulevilla kausilla vieläkin kiinnostavampia. Muiden kuljettajien on nostettava riskitasoaan vastatakseen Rovanperän vauhtiin. Suomalainen kun haalii muuten tylysti itselleen jokaisen ylimääräisen pisteen.

Tämän kauden aikana Rovanperä saattaa ratkaista erityisellä kyvyllään mestaruuden jo tänä sunnuntaina. On täysin mahdollista, että Rovanperä repii ratkaisevan piste-eron Tänakiin juuri Uuden-Seelannin MM-rallin Power Stagella.

Uuden-Seelannin MM-rallin aikataulu ja lähetystiedot

Aikaeron vuoksi Uuden-Seelannin MM-rallin aikatauluihin kannattaa tutustua entistäkin tarkemmin. MM-rallin aikana kello on Uudessa-Seelannissa kymmenen tuntia Suomea edellä.

Torstai 29.9.

Shakedown (4,09 km) kello 23.00
EK 1 (1,40 km) kello 08.00 Yle Areena (Uusinta kello 09.00 TV2)
Ennakkotunnelmat ja EK 1 huippuhetket kello 11.00 Yle Areena (Uusinta klo 21.30 TV2)

Perjantai 30.9.

EK 2 (29,07 km) kello 22.33 (torstaina Suomen aikaa)
EK 3 (31,02 km) kello 00.11
EK 4 (18,20 km) kello 01.14
Rengashuolto 03.34
EK 5 (29,07 km) kello 04.22
EK 6 (31,02 km) kello 06.00
EK 7 (18,20 km) kello 07.03
Iltahuolto kello 09.53

Päivän huippuhetket kello 11.00 Yle Areena (Uusinta kello 19.30 TV2)

Lauantai 1.10.

EK 8 (15,83 km) kello 22.00 TV2 (perjantaina Suomen aikaa)
EK 9 (22,63 km) kello 23.06 (perjantaina Suomen aikaa)
EK 10 (5,60 km) kello 00.14
Päivähuolto kello 01.52
EK 11 (15,83 km) kello 04.00 TV2
EK 12 (22,63 km) kello 05.06
EK 13 (5,60 km) kello 06.24
Iltahuolto kello 07.54

Päivän huippuhetket kello 10.00 TV2 (Uusinta kello 21.00 TV2)

Sunnuntai 2.10.

EK 14 (8,75 km) kello 01.03
EK 15 (6,42 km) kello 02.00 TV2
EK 16 (8,75 km) kello 03.38
EK 17 Rallin huippuhetket ja Power Stage (6.42 km) kello 05.00 TV2

Power Stage uusinta kello 10–11.30 TV2

Lue myös:

Sebastien Ogier väläytti jopa lopettavansa, ellei MM-rallin sääntöä muuteta – tästä on kyse "auraamisessa", josta Kalle Rovanperä nyt kärsii

Kärjessä ajava Ogier menetti sateessa takasiiven, Rovanperälle hurjat pohjat – Yle seuraa Uuden-Seelannin MM-rallia

Uudessa-Seelannissa on tehty huima suomalainen ralliennätys, jota edes Kalle Rovanperä ei riko – katso MM-rallin aikataulu ja lähetysajat

Suosittelemme sinulle