Hyppää sisältöön

Sebastien Ogier väläytti jopa lopettavansa, ellei MM-rallin sääntöä muuteta – tästä on kyse "auraamisessa", josta Kalle Rovanperä nyt kärsii

Kalle Rovanperä on vaikeassa tilanteessa Uuden-Seelannin MM-rallissa. Yle Urheilun asiantuntija Henri Haapamäki on puhuttavan säännön kannalla.

Kalle Rovanperä voi varmistaa mestaruutensa teoriassa jo tänä viikonloppuna. Kuva: Vesa Pöppönen / AOP

Yle näyttää Uuden-Seelannin MM-rallin kanavillaan. Lähetystiedot, tallenteet ja videoklipit löydät osoitteesta yle.fi/mmralli.

Kalle Rovanperä on Uuden-Seelannin MM-rallissa hyvin vaikean tehtävän edessä. Rovanperä taistelee maailmanmestaruudesta, mutta hän ajaa yli puolet rallista niin sanotun auramiehen roolissa.

Tämä tarkoittaa sitä, että Rovanperä lähtee perjantaina jokaiselle erikoiskokeelle ensimmäisenä. Lähtöpaikat määräytyvät MM-sarjan perusteella. Rovanperä johtaa sarjaa, joten hän lähtee kärkipaikalta.

Tällä pyritään tasoittamaan tasoeroja.

Ensimmäiset lähtöpaikat haittaavat erityisesti soraralleissa, jolloin tiehen ei ole ehtinyt muodostua uraa, vaan pinnalla on paljon irtosoraa.

Auraajan rooli korostuu Uudessa-Seelannissa. Rovanperän mukaan kaikki irtosora on juuri perjantaina ajettavilla pätkillä. Lauantain ja sunnuntain reitit ovat parempia, mutta Rovanperällä ei ole enää silloin paljoa kilometrejä ajaa perjantaina todennäköisesti kasvavaa eroa kiinni.

– Kärkiauraaja on perinteinen juttu. Ei sille mitään ihmeitä mahda, mutta se riippuu aina rallista. Joissain ei ole niin paha aurata ja joissain perjantai on vähän lyhempi tai pätkät eivät ole noin likaisia. Täällä se ei ole helppo päivä.

Juttu jatkuu kuvan ja grafiikan jälkeen.

Kalle Rovanperä johtaa MM-sarjaa Hyundain Ott Tänakiin verrattuna 53 pisteellä. Kuva: Lehtikuva

Ogier väläytti lopettavansa

Kahdeksankertainen maailmanmestari Sebastien Ogier on tullut tunnetuksi säännön vastustamisesta.

– Mielipiteeni tiedetään hyvin ympäri rallimaailmaa. Mielestäni tämä ei ole oikea tapa. Ei ole oikein, että olet paras ja seuraavaksi sinun on kärsittävä, Ogier sanoo Ylelle.

MM-sarjan kärkikuljettaja on lähtenyt ensimmäisenä perjantaipäivään jo vuodesta 2014 lähtien. Vuosina 2015 ja 2016 kärkikuljettajan piti aurata jopa kahtena ensimmäisenä päivänä. Lajipiirien hyvin yhtenäisen näkemyksen mukaan tähän päädyttiin juuri sen takia, että Ogier oli niin ylivoimainen.

Ogier jopa väläytti vuonna 2016 uransa lopettamista, jos säännöt eivät muutu.

– Ei minulla ole suoranaista suunnitelmaa lopettaa ensi vuoden jälkeen. Mutta jos tilanne jatkuu tällaisena, teen paljon mieluummin muita asioita, Ogier sanoi Helsingin Sanomien mukaan (siirryt toiseen palveluun).

Ogierin tahto meni läpi ainakin osittain. Saman vuoden marraskuussa kerrottiin (siirryt toiseen palveluun), että alkavalla kaudella palataan yhden aurauspäivän järjestelmään.

Kalle Rovanperä jäi 2,6 sekuntia Ott Tänakista ensimmmäisellä erikoiskokeella Uudessa-Seelannissa.

"Se on turhauttavaa"

Lauantaille ja sunnuntaille lähdetään puolestaan kisan käänteisessä järjestyksessä eli kisan johtaja lähtee viimeiseltä paikalta. Koska Rovanperä auraa perjantaina ja se vaikuttanee aikaan merkittävästi, hänen lähtöpaikkansa lauantaillekaan ei ole todennäköisesti paras mahdollinen.

– Kalenterissa on varmasti ralleja, joissa tietää ennen lähtöä, ettei todennäköisesti taistele voitosta. Se on vaikea hyväksyä, kun kilpailijana haluaa saapua jokaiseen viikonloppuun ajamaan voitosta. Joskus realistista mahdollisuutta ei ole, Ogier sanoo.

– Se on turhauttavaa. Joskus tuntuu, että teet todella hyvää työtä, mutta se ei näy ajassa, Ogier harmittelee.

Asfalttiralleissa kärkipaikasta voi olla jopa hyötyä. Arkistokuva Sebastien Ogierista. Kuva: EPA-EFE/All Over Press

Asfalttikisoissa hyötyä

MM-sarjassa on enemmän soraralleja, mutta asfalttikisoissa ensimmäisestä lähtöpaikasta on jopa pääsääntöisesti hyötyä, elleivät tiet ole esimerkiksi todella pölyisiä. Asfaltilla etu kasvaa sen takia, että jokainen mutkia leikkaava auto nostaa tielle maa-ainesta.

Sorakisoissa auraaminen ei välttämättä helpotu edes pätkän toiselle lenkille. Tämä johtuu siitä, että ensimmäisellä ajokerralla viimeisinä ajaneet pienemmän luokan autot ajavat erilaisella linjalla pääluokan autoihin verrattuna.

Tämän takia sarjassa on yleistynyt myös kolmoskuljettajien kierrättäminen. He eivät kerää paljoakaan pisteitä, joten heidän kauttaan talli voi varmistaa tiettyihin ralleihin yhden kuljettajan hyvällä lähtöpaikalla.

Rovanperän autossa oli lisävalot viikonlopun kilpailua varten. Kuva: Lehtikuva

Yle Urheilun asiantuntija Henri Haapamäki on nykysäännön kannalla muun muassa lajin kiinnostavuuden takia.

– Sääntö on hyvä. Jos joku rupeaa olemaan ylivoimainen, niin hän saa aina pienen kärsimyksen yhdeksi päiväksi auraamisroolista. Rovanperän MM-johto on jo nyt musertava, mutta se olisi vielä musertavampi, jos tätä ei olisi yhtään sääntöjen puitteissa tasoitettu, Haapamäki sanoo.

Haapamäen mukaan hyöty tai haitta vaihtelee rallien mukaan. Suomen kaltaisilla sorateillä, jotka höylätään ja muokataan jokaisen rallin jälkeen tieliikennekäyttöön, vaikutus on mittava.

– Tämä on jokavuotinen puhe, että säännöstä on päästävä eroon ja siitä puhuu usein vain yksi kuljettaja. Ogier oli tunnettu siitä. Silti hän voitti mestaruudet ja oli aina kärjessä. Sen kanssa on opittava elämään.

Aikoinaan lähtöjärjestys perjantaille määritettiin aika-ajon perusteella. Rovanperää ei ainakaan haittaisi, jos siihen palattaisiin.

– En usko, että muitakaan kärkimiehiä haittaisi. EM-sarjassa se taitaa edelleen olla ja se toimii mielestäni ihan hyvin, Rovanperä päättää.

Sebastien Ogieria ja Kalle Rovanperää haastatteli Tomi Tuominen.

Uuden-Seelannin MM-rallin aikataulu ja lähetystiedot

Aikaeron vuoksi Uuden-Seelannin MM-rallin aikatauluihin kannattaa tutustua entistäkin tarkemmin. MM-rallin aikana kello on Uudessa-Seelannissa kymmenen tuntia Suomea edellä.

Torstai 29.9.

Shakedown (4,09 km) kello 23.00
EK 1 (1,40 km) kello 08.00 Yle Areena (Uusinta kello 09.00 TV2)
Ennakkotunnelmat ja EK 1 huippuhetket kello 11.00 Yle Areena (Uusinta klo 21.30 TV2)

Perjantai 30.9.

EK 2 (29,07 km) kello 22.33 (torstaina Suomen aikaa)
EK 3 (31,02 km) kello 00.11
EK 4 (18,20 km) kello 01.14
Rengashuolto 03.34
EK 5 (29,07 km) kello 04.22
EK 6 (31,02 km) kello 06.00
EK 7 (18,20 km) kello 07.03
Iltahuolto kello 09.53

Päivän huippuhetket kello 11.00 Yle Areena (Uusinta kello 19.30 TV2)

Lauantai 1.10.

EK 8 (15,83 km) kello 22.00 TV2 (perjantaina Suomen aikaa)
EK 9 (22,63 km) kello 23.06 (perjantaina Suomen aikaa)
EK 10 (5,60 km) kello 00.14
Päivähuolto kello 01.52
EK 11 (15,83 km) kello 04.00 TV2
EK 12 (22,63 km) kello 05.06
EK 13 (5,60 km) kello 06.24
Iltahuolto kello 07.54

Päivän huippuhetket kello 10.00 TV2 (Uusinta kello 21.00 TV2)

Sunnuntai 2.10.

EK 14 (8,75 km) kello 01.03
EK 15 (6,42 km) kello 02.00 TV2
EK 16 (8,75 km) kello 03.38
EK 17 Rallin huippuhetket ja Power Stage (6.42 km) kello 05.00 TV2

Power Stage uusinta kello 10–11.30 TV2

Lue myös:

Kalle Rovanperä sätti rajusti omaa aloitustaan Uuden-Seelannin MM-rallissa – manasi kiroillen avauspätkän ominaisuutta

Kalle Rovanperä lähetti piikittelevät kommentit Uuden-Seelannin MM-rallin järjestäjille: "En tiedä, tehdäänkö tarkoituksella"

Suosittelemme sinulle