Hyppää sisältöön

Sähkötaksin kyytiin pääsee jo maan pohjoisnurkilla Sevettijärvelläkin – Lapissa halutaan oma latausverkosto ammattiautoilijoille

Lapin taksiyrittäjien jäsenistön kalustosta vain yksi prosentti on sähkötakseja. Suomen pohjoisin sähkötaksi on Sevettijärvellä.

Taksiyrittäjät Kaisa Vuolukka ja Kauko Ljetoff liikennöivät sähkötaksillaan harvan latausverkon alueella. Kuva: Arto Leivo

Sähköllä kulkevat taksit ovat yleistyneet varsinkin Uudellamaalla, mutta täyssähkökyytiä tarjoillaan jo aivan pohjoisessakin.

Suomen tiettävästi pohjoisin sähköllä kulkeva taksi liikennöi Inarissa Sevettijärvellä, jossa välimatkat ovat pitkiä. Esimerkiksi Näätämöön on 35 kilometriä ja Ivaloon matkaa on 150 kilometriä.

Taksiyrittäjät Kaisa Vuolukka ja Kauko Ljetoff ovat tyytyväisiä siihen, että hankkivat uuden täyssähköisen Mercedes Benzin.

– Yhdellä latauksella ajaa 600 kilometriä, joten kyllä sillä päivän ajaa, Ljetoff sanoo.

Kuva: Vesa-Pekka Hiltunen / Yle

Rovaniemellä Menevä-taksipalvelulla on 13 sähkötaksia. Aluemestari Toni Kähkönen on ajanut sähkötaksia jo vuosia.

– Tein aikoinaan kustannuslaskelmia ja vaikka investointina sähköauto on kalliimpi, sen käyttökustannukset ovat edullisempia, Kähkönen perustelee.

Latausverkko paranee

Taksiliiton jäsenkyselyyn (siirryt toiseen palveluun) vastanneista yrittäjistä 6,8 prosenttia omistaa sähkötaksin ja 6,1 prosentilla oli sellainen tilauksessa. Toisaalta valtaosa yrittäjistä (71 prosenttia) ei edelleenkään harkitse sähkötaksia muun muassa siksi, ettei latausverkosto riitä.

Tilanne paranee kuitenkin koko ajan esimerkiksi Rovaniemellä.

– Rovaniemellä ja lähiympäristössä on mukavasti latauspisteitä. Tosin eihän se sama ole kuin huoltoasemaverkosto, Kähkönen sanoo.

Kähkösellä on myös omia latauspisteitä. Kähkönen ajaa Rovaniemellä yhdellä latauksella yhden vuoron.

– Vuorossa tulee keskimäärin 250 kilometriä ja yhdellä latauksella ajaa noin 350–450 kilometriä, Kähkönen kertoo.

Joskus on tosin pitänyt jättää keikka ottamatta.

– Jos vuoron loppupuolella tulee pitkä ajo, täytyy kysyä asiakkaalta sopiiko 20 minuutin lataus vai haluaako toisen taksin.

Lapin taksiyrittäjät haluavat ammattilaisille oman latausverkoston

Lappiin pitäisi luoda laaja latausverkosto, mieluummin niin, että ammattilaisille olisi omat pisteet. Näin kiteyttää asian Lapin taksiyrittäjät ry:n puheenjohtaja Jussi Rahkonen.

– Lappi on niin iso maakunta, että ajoon lähtiessä kuskin pitäisi pystyä luottamaan, että latauspiste löytyy matkan varrelta. Näin ei nyt ole.

Kun taksi on ajossa, latauksen pitää myös tapahtua tehokkaasti.

– Sähköautot yleistyvät ja samoin jonot lataukseen. Olisi hyvä, jos ammattilaisille olisi omat latauspisteet.

Toinen syy haluttomuteen siirtyä sähkötaksiin on raha.

– Korona teki ison loven monen taksiyrittäjän tuloon, ja se vähentää investointihalukkuutta. Moni ajaa vanhemmalla kalustolla ja miettii tarkoin auton vaihtamista, Rahkonen sanoo.

Myös väliraha uuteen autoon vaihtaessa on kasvanut. Perinteisen diesel-taksiauton hyvityshinnat ovat laskeneet ja autoveron palautus on poistunut.

– Menee vuosia ennen kuin sähkötaksit yleistyvät Lapissa, Rahkonen arvioi..

Esimerkiksi Kemissä sähkötakseja ei vielä ole, ja Torniossakin niitä on vain yksi.

“Kehuvat mukavaksi ja hiljaiseksi kyydiksi”

Sevettijärveläiset Kaisa Vuolakka ja Kauko Ljetoff ovat olleet sähköautohankintaansa tyytyväisiä.

– Siinä voi saada etulyöntiaseman, kun lähtee ensimmäisenä mukaan uusiin asioihin. Kun sähkötakseista tulee valtavirtaa, niin yhteiskunta keksii nopeasti uusia käyttömaksuja, Ljetoff sanoo.

Mukana on myös ihan uteliaisuutta.

– Me olemme ehkä sellaisia uteliaita ihmisiä, että kaikenlaista uutta pitää kokeilla.

Asiakaspalaute on ollut kiittävää.

– Ovat olleet tyytyväisiä. Kehuvat mukavaksi ja hiljaiseksi kyydiksi. Ja onhan siinä itselläkin ajamisen iloa, Vuolukka sanoo.

Lue lisää:

Suomen teille voi tulla yli miljoona sähköautoa vielä tällä vuosikymmenellä, jos kyselyyn vastanneet toteuttavat aikeensa

Jani Viljakainen ajaa sähkötaksia, ja niin tekee pian yhä useampi hänen kollegansa – alalla on tapahtumassa käänne, jonka takana on EU

Moni taksiyrittäjä joutuu nyt nostamaan hintojaan – Meri-Lapissa tehtiin roima kertakorotus, mutta kyyti kelpaa yhä ruotsalaisellekin

Voit keskustella aiheesta torstaihin 7.10. klo 23 saakka.

Suosittelemme sinulle