Hyppää sisältöön

Kalle Rovanperä kertoo avoimesti, miten ralli häviää hänen elämästään vapaa-ajalla – "Moni ajattelee, että olen tosi rallityyppi, mutta en kyllä ole"

Kalle Rovanperä ja kartanlukija Jonne Halttunen eivät pitkästä yhteisestä taipaleestaan huolimatta ole koskaan ottaneet yhteen. Paineet viilipyttymäinen maailmanmestari kertoo luovansa itse.

Kalle Rovanperä ei mieti rallia vapaa-ajallaan
Kalle Rovanperä ei mieti rallia vapaa-ajallaan

Rallin tuore maailmanmestari Kalle Rovanperä oli henkisesti vaikeassa paikassa Kreikan MM-rallin jälkeen vain kolmisen viikkoa sitten.

Belgian osakilpailu oli päättynyt ajovirheen jälkeen keskeytykseen ja myös Kreikassa sujui alavireisesti. MM-tittelin varmistaminen ei onnistunut.

– Tuli vähän sellainen paska fiilis, että on antanut helppoja pisteitä pois ja tehnyt "helppoa" loppukautta itselleen vaikeammaksi. Ei olisi tarvinnut ajaa voittoja, vaan vain järkevästi pisteille.

Rovanperän piti unohtaa ralli hetkeksi, joten hän suuntasi lomalle kavereidensa kanssa. Rentoutuminen kannatti, sillä sitä seurasi maailmanmestaruuden tuonut voitto Uudessa-Seelannissa.

– Pääsin lähtemään tänne fressinä ja keskittymään ajamiseen.

Voisi kuvitella, että rallin maailmanmestari pohtii lajia vapaa-ajallaankin. Rovanperä kuitenkin paljastaa, että ajatusten saaminen pois rallista on hänelle todella tärkeää.

– Olen aina ollut sellainen. Moni ajattelee, että olen tosi rallityyppi, mutta en kyllä ole. Kaverini tietävät sen. En kyllä oikeasti puhu rallista, kun olen kotona, enkä ajattele sitä. En tänäkään vuonna, vaikka ajettiin maailmanmestaruudesta.

– Kun ralli loppuu, se loppuu. Jos on kaksi viikkoa vapaata, teen jotain ihan muuta kuin mietin rallia. Vasta sitten, kun pitää alkaa valmistautua ralliin, alan miettiä seuraavaa kisaa.

Isä-Harri onnitteli poikaansa maalissa. Kuva: HANNU RAINAMO

Rovanperä suhtautuu ajamiseen työnä ja kilpailuna, jossa pyrkimyksenä on olla maailman paras.

– On tärkeää ja hyvä juttu, etten mieti sitä. Muun ajan yritän tehdä jotain muuta. Olla kavereiden kanssa, ajaa muita lajeja ja olla miettimättä rallia.

Paineet tulevat kypärän sisäpuolelta

Urheilu- ja rallimaailmaan kuuluvat olennaisesti yleisön ja median luomat spekulaatiot ja paineet. Viilipyttymäinen Rovanperä ei kuitenkaan myönnä suuremmin stressaavansa muiden odotuksia. Paineet hän kertoo luovansa itse.

– Menen auton sisään, laitan kypärän päähän ja sanon itselleni, että nyt pitää voittaa. Voitat itsellesi ja näytät muille olevasi niitä parempi.

Juuri halu ja kyky viedä suorituskyky äärirajoille ovat olleet hyvien tulosten takana, myös kisoissa, joissa ulkoisia tulospaineita ei ole ollut.

– Ehkä sen takia olen pystynyt monesti puristamaan hyviin pisteisiin tai Power Stage -tuloksiin. Yritän aina itse luoda sen paineen ja vähän epämukavan fiiliksen, että nyt on pakko puristaa lisää.

Kalle Rovanperä ei yleisön ja median asettamista paineista hetkahda. Kuva: Tomi Hänninen

Toyotan urheilutoimenjohtaja Kaj Lindström kuvailee kuskiaan rauhalliseksi ja rautahermoiseksi kilpailijaksi. Rauhallisuus ei tarkoita luonteen puutetta.

– Kyllä sitä löytyy. Hän käsittelee paineita rauhallisesti. Se ei tarkoita, että hän olisi yhtään vähemmän vaativa kuin kukaan muukaan. Hän kyllä tietää, mitä autolta haluaa, ja kun auto toimii, hän tuo tuloksia. Kalle on määrätietoinen.

Penkin alle menneet Belgian ja Kreikan rallit Lindström kuittaa inhimillisinä virheinä.

– Ne olivat väistämättömiä. Kuljettajat ja kartturit eivät ole robotteja. Jääkiekossa on pitkä kausi, eikä joka peliä voi voittaa. Se pätee myös rallissa. Virheitä vain sattui kaksi peräkkäin.

– Kalle pystyi kokoamaan itsensä. Se on huippukuskilta vaadittavaa hyvyyttä.

Kuski ja kartturi täydentävät toisiaan

Rallin maailmanmestaruuteen tarvitaan saumatonta yhteispeliä kuskin ja kartanlukijan välillä. Rovanperän kartturin Jonne Halttusen, 36, mukaan kaikki lähtee kaksikon välisestä ystävyydestä. Kaverille voi sanoa asiat suoraan.

– Luonteemme ovat hieman erilaisia ja ne täydentävät toisiaan. Olen hieman kärkkäämpi ja Kalle on todella hillitty. Jos kimpoan jostain turhasta asiasta, Kalle sanoo, että "mitä siinä kimpoilet, tuo on ihan typerää". Joskus se taas on hyvä asia. Kalle on todella rauhallinen, ja jos hän ei uskalla tai halua puuttua johonkin asiaan, silloin on hyvä, että minä puutun, Halttunen sanoi.

– Aika hyvin meillä klikkaa. Emme ole kertaakaan ottaneet yhteen. Olemme kuitenkin viisi ja puoli vuotta ajaneet.

Halttunen kuvailee Rovanperää ikäisekseen erikoiseksi kaveriksi, joka miettii etukäteen mitä erilaisimpia skenaarioita.

– Sellaisiakin, mitä ei tarvitsisi miettiä, hän on käynyt ajatuksen tasolla läpi. Monesti puhutaan hyvästä ja huonosta onnesta, mutta Kallen kohdalla se ei välttämättä ole hyvää onnea, vaan hän on saattanut miettiä jotain tiettyjä asioita, jotka johtavat tietynlaiseen suuntaan.

Jonne Halttunen (vas.) ja Kalle Rovanperä viihtyvät keskenään myös vapaa-ajallaan. Kuva: HANNU RAINAMO

Välivuosi kannatti

Rovanperää on pidetty pikkupojasta lähtien rallin ihmelapsena, jonka otteita on seurattu tarkkaan. Superlahjakkuudella oli kuitenkin teininä noin vuoden kestänyt vaihe, jolloin kilpa-autoilu ei kiinnostanut pätkän vertaa.

Monacossa nykyisin asuvan jyväskyläläisen mukaan oli tärkeää, että hän sai välillä keskittyä ikäistensä asioihin ilman, että kukaan painosti ratin taakse.

– Siinähän olisi voinut käydä niin, että olisin ajanut väkisin pari vuotta ja ehkä lopettanut sitten kokonaan. Uskon, että oli hyvä ottaa välissä happea lajista ja tehdä kaikkia tavallisia juttuja ja sitten lähteä taas, kun alkoi tuntua siltä, että pitäisi päästä ajamaan vähän rallia.

Jos välivuosi olisi johtanut siihen, että olisit lopettanut, mitä tekisit tänä päivänä?

– Toivottavasti ajaisin kilpaa jotain lajia. En osaa sanoa. Täytyy sanoa, että hyvä, että jatkoin. En ollut mitenkään hyvä koulussa enkä missään muuallakaan. En tiedä, missä varastomiehen hommissa olisin.

Lue lisää:

Kalle Rovanperän Tiina-äiti oli pimeällä mökkitiellä, kun poika ajoi mestariksi – "Naapurin mökistä ovi avautui ja kuului jes-karjahdus"

Häkeltynyt Harri Rovanperä pyyhki silmäkulmiaan poikansa uroteon jälkeen – Sebastien Ogier täräytti osuvan vertauksen nuoreen mestariin

Uskomatonta historiaa! Kalle Rovanperä on rallin maailmanmestari kaikkien aikojen nuorimpana kuljettajana

Suosittelemme sinulle