Kertšinsalmen sillalla tapahtui varhain lauantaiaamuna paikallista aikaa voimakas räjähdys, jonka seurauksena osa sillasta romahti.
Sillan merkitystä Venäjälle ei voi vähätellä: se yhdistää Venäjän laittomasti miehittämän Krimin niemimaan ja manner-Venäjän. Sodassa silta on ollut Venäjälle erittäin tärkeä huoltoyhteys.
Ennen sillan valmistumista Kertšinsalmen yli pääsi vain lentäen tai lautalla.
Korjaus voi kestää kuukausia
Räjähdyksen seurauksena romahtaneen ajoradan korjaaminen voi viedä kuukausia, arvioi Väyläviraston Tekniikka ja ympäristö -osaston johtaja Minna Torkkeli.
Korjaus kävisi suhteellisen helposti, mikäli Venäjällä sattuisi olemaan varastossa odottamassa juuri sopivan mittainen jännepalkki romahtaneen siltaosuuden tilalle.
– Mutta voin kuvitella, ettei heilläkään ole varastossa jokaista eri mittaista palkkia, Torkkeli arvioi.
Ajoratojen viereinen rautatiesilta vaurioitui sekin räjähdyksessä ja sen seurauksena syttyneessä tulipalossa.
Torkkeli on arvoinnissaan mediatietojen varassa, mutta hänestä silta näyttäisi olevan teräsrakenteinen. Näin ollen siinä olevien vaurioiden selvittäminen tulee olemaan haastavaa.
– Kyllä siinä vaurioita varmasti on. Niiden laadun selvittämnne vaatii todella tarkkoja tutkimuksia.
Torkkeli arvioi, että tarkempi selvitys veisi päiviä tai viikkoja.
Venäjä on jo ehtinyt arvioida, että räjähdys ei vaurioittanut merkittävässä määrin junarataa, ja liikenne sillan yli voisi jatkua jo lauantai-iltana paikallista aikaa.
– Pakko sanoa, että kuulostaa nopealta toiminnalta, mutta on se mahdollista, Väyläviraston Torkkeli arvioi.
– Voi olla, että sillan pääkannattimet, eli se, minkä varassa junakin kulkee, on kunnossa.
Euroopan pisin silta
19 kilometriä pitkä Kertšinsalmen silta on Euroopan pisin. Silta koostuu neljästä autokaistasta ja erillisestä rautatiesillasta. Sillan valmistuttua kerrottiin, että sitä voi käyttää jopa 40 000 autoa päivässä.
Venäjän presidentti Vladimir Putin avasi Kertšinsalmen ylittävän sillan maantieliikenteelle tarkoitetun osuuden toukokuussa 2018. Avajaistilaisuudessa Putin itse ajoi sillan yli kuorma-autolla.
Yhdysvallat, EU ja Ukraina tuomitsivat sillan avaamisen. Esimerkiksi EU lausui, että silta loukkaa Ukrainan alueellista koskemattomuutta.
Rautatieosuus vihittiin käyttöön hieman myöhemmin, joulukuussa 2019. Tällöinkin Putin oli paikalla ja matkasi ensimmäisen sillan ylittäneen matkustajajunan kyydissä.
Urakoitsijana Putinin liittolainen
Sillan rakentamista alettiin suunnitella pian sen jälkeen, kun Venäjä vuoden 2014 helmikuussa miehitti Krimin. Putin kertoi rakennusaikeista heti maaliskuussa.
Siltahankkeen urakoitsijaksi nimettiin vuonna 2015 Putinin liittolaisen, oligarkki Arkadi Rotenbergin omistama yhtiö Stroigazmontaž. Yhtiöllä ei ollut aiempaa kokemusta siltojen rakentamisesta.
Siltaprojektin hintalapuksi tuli lähes 230 miljardia ruplaa. Tuolloisella valuuttakurssilla se teki noin 3 miljardia euroa.
Juttua korjattu 8.10.2022 klo 16.20. Silta ei maksanut lähes 230 miljoonaa ruplaa, vaan lähes 230 miljardia ruplaa.
Juttua päivitetty 8.10.2022 klo 18.10. Lisätty Väyläviraston Minna Torkkelin kommentit.
Lue lisää: