Hyppää sisältöön

Jyväskylän satamaan lipui autokyydillä todellinen veneharvinaisuus – Alvar Aallon suunnittelema paatti on pian kaiken kansan nähtävillä

1950-luvulla rakennetulle veneelle on valmistumassa sataman kärkeen vaja, jonka isoista ikkunoista yleisö pääsee aikanaan venettä tarkastelemaan. Rakennukseen tulee myös pieni veneestä kertova näyttely.

Alvar Aallon suunnittelema vene Jyväskylän satamassa kuorma-auton kyydissä.
Veneen kajuuttaa on viime talvena restauroitu ja uudessa vajassa paatti saa myös uutta maalia pintaansa. Venettä siirreltiin Jyväskylän satamassa maanantaina aamulla verkkaisin ja varovaisin liikkein.
Heli Kaski

Arkkitehti Alvar Aallon suunnittelema vene siirrettiin maanantaina 17. lokakuuta syksyisen tuulisessa ja sateisessa säässä kuorma-auton kyydissä Jyväskylän Muuratsalosta Jyväskylän satamaan.

Ainutlaatuisen paatin kuljetus saapui satamaan maanantaina kello 9.30 aikaan. Kuva: Heli Kaski / Yle

Veneestä on tulossa sataman kärkeen kaikelle kansalle tarkoitettu nähtävyys.

Alukselle on rakennettu venevaja alkukesästä 2022 avatun saunaravintola Viilun viereen.

Veneelle tarkoitettu rakennus on vielä jonkin verran keskeneräinen ja esimerkiksi ikkunat siihen asennetaan paikoilleen vasta kun vene on katoksen alla paikoillaan.

Vene saa paikan alkukesästä avatun saunaravintolan viereen. Kuva: Heli Kaski / Yle

Kun vene on vajassaan tuulelta ja säältä suojassa sitä muun muassa pintamaalataan. Veneen oheen tuodaan myös siihen kuuluvat muutkin osat, kuten tyynyt ja valaisimet. Veneen kajuutan restaurointityö on tehty jo viime talvena.

Alvar Aalto -säätiöstä arvioidaan, että yleisön nähtäväksi vene saadaan marraskuussa.

Alvar Aalto -säätiön toimitusjohtaja Tommi Lindh toteaa, että vene valmistettiin aikanaan Aaltojen tarpeeseen päästä kulkemaan Muuratsalon saaressa sijaitsevalle kesäasunnolleen.

Kuva: Heli Kaski / Yle

Nimeksi alus sai "Nemo propheta in patria" (Kukaan ei ole profeetta omalla maallaan), tuttavallisemmin "Nemo".

Veneen merkitystä Aallon tuotannossa lisää Lindhin mukaan se, että kyseessä on ainoa vene, jonka maailmakuulu arkkitehti on suunnitellut.

– Veneet kiinnostivat häntä ja hän olisi halunnut varmasti tehdä mahdollisimman hyvän veneen. Siitä tuli hyvännäköinen, mutta merikelpoisuudesta ollaan montaa mieltä, kuvailee Lindh.

Aallon veneelle varta vasten rakennettu vaja on vielä hieman keskeneräinen. Kuva: Heli Kaski / Yle

Vene laskettiin ensi kerran vesille vuonna 1955. Lindh toteaa, että veneelle arvoa tuo sekin, että Alvar Aalto ja puolisonsa Elissa Aalto käyttivät itse venettä paljon.

– Se oli kesäisin käytössä Muuratsalossa, kaupparetkiä tehtiin, ja kesäkauden siirtymien viimeinen taival Säynätsalosta.

Yleisö ei pääse näyttelypaviljongissa koskettelemaan ainutlaatuista luomusta, mutta venevajaan tulee kurkistuspaikka veneen sisätilaan.

Kuva: Heli Kaski / Yle

Lue myös:

Aino ja Alvar Aalto olivat arkkitehtuurin ja muotoilun edelläkävijöitä – testaa, kuinka hyvin tunnet heidän töitään

Alvar Aallon ainutkertainen vene vaarassa tuhoutua

Alvar Aallon vene on kokenut myös helikopterikyydin, joka päättyi hurjaan kieppumiseen (Alvar Aallon uppoava vene Ylen Elävässä arkistossa)

Moderneista saunaravintoloista tuli buumi kaupunkien rantamaisemiin – veden läheisyyttä arvostetaan keskustasuunnittelussa

Suosittelemme sinulle