Hyppää sisältöön

Eurooppa-kirje: Jos EU haluaa irti Kiinasta, sen on nieltävä kaivospöly ja kaivettava litium ylös maasta ihan itse

Venäjän suhteen EU on riippuvainen vanhasta. Kiina on hankalampi pala, sillä siinä EU on riippuvainen uudesta.

Ylen Janne Toivonen pohtii kuinka Eurooppa pyrkii irti riippuvuudestaan Kiinan litiumista.
Ylen Janne Toivonen pohtii kuinka Eurooppa pyrkii irti riippuvuudestaan Kiinan litiumista.
Janne Toivonen,
Alina Mäkynen

Barroso on osuva nimi Pohjois-Portugalin alueelle, jossa muhii Euroopan litium-vastaisku Kiinalle.

Portugalilainen José Manuel Barroso johti EU-komissiota vuosina 2004–2014. Hän puhui talous- ja eurokriisin rei’ittämällä kaudellaan vapaakaupan puolesta, protektionismia vastaan.

José Manuelilla ei ole yhteyksiä Barroson alueeseen. Yhteistä on vain nimi ja maailmankauppa.

Komissaari-Barroson aikana maailma oli avoinna. Venäjä ja Kiina olivat EU:n ystäviä.

Litium-Barrososta puhuttaessa tilanne on muutumassa täysin vastakkaiseksi.

EU on listannut 30 metallia kriittisiksi eli itselleen tuiki tärkeiksi. Kiina on ylivoimaisesti tärkein toimittaja niistä peräti 19:ssä (siirryt toiseen palveluun).

– Litiumista ja muista harvinaisista metalleista on tulossa öljyn ja kaasun sijaan taloutemme kulmakivi. Huonompi uutinen on se, että yksi valtio dominoi niiden kauppaa, komission nykyinen puheenjohtaja Ursula von der Leyen sanoi syyskuussa (siirryt toiseen palveluun).

Kriittisiä metalleja tarvitaan EU:ssa vuonna 2030 arviolta viisi kertaa niin paljon kuin nyt. Ilman litiumia ei ole kännyköiden, sähköautojen tai tuulivoimaloiden akkuja.

Öljystä ja kaasusta irtautuminen voi lopulta olla lastenleikkiä.

Kun irtaudutaan Venäjästä, irtaudutaan vanhasta. Kun irtaudutaan Kiinasta, irtaudutaan uudesta.

Kiina on pörhistellyt tällä viikolla ahkerasti, juuri kun presidentti Xi Jinping valittiin kolmannelle kaudelleen maan johtoon.

Kiinan valtionvarustamo Cosco sai kuin saikin ostetuksi neljäsosan suuren ja mahtavan Hampurin sataman yhdestä terminaalista – vaikka kaikki EU:ssa kysyvät MIKSI IHMEESSÄ – ja toisaalla Kiina vaati Belgian ulkoministeriä Hadja Lahbibia tukkimaan suunsa.

Lahbib oli nostanut esiin brysseliläisprofessorin huomion (siirryt toiseen palveluun), että kiinalaiset kauppalaivat on suunniteltu myös sotilaskäyttöön soveltuviksi ja että Belgian pitäisi ottaa oma turvallisuutensa paremmin huomioon.

Episodissa ei sinänsä ole uutta, sillä Kiina haistelee politiikkaa herkästi. Mutta nyt ilmapiiri EU:ssa on muuttunut.

EU hamuaa sitä mitä Kiinakin tuottaa, mutta Made in Europe.

Barroson kallioperässä olisi kasakaupalla litiumia, samoin kuin Keski-Pohjanmaan Kaustisella, jossa Keliber avaa pian oman kaivoksensa.

Keliberin kaivos on korvessa kaukana asutuksesta, eikä sitä ole vastustettu nimeksikään.

Tiiviisti asutulla mantereella on toisin. Barroso on Portugalin mittapuulla perämetsää, mutta aktiivinen liike vastustaa kaivosta eikä ympäristölupaa ole vielä irronnut.

Lopulta kyse on kipeistä valinnoista.

EU on tottunut siihen, että sen tarvitsemat raaka-aineet kaivetaan muualla, niin kaukana etteivät kaivospöly ja jätevedet yllä Eurooppaan.

Nyt ollaan uuden äärellä. Litium on kaivettava maasta siellä, missä sitä on ja kestettävä seuraukset, tai sitten kierrätys on saatava aivan toisenlaiselle tasolle kuin nyt.

Aihe on pinnalla, sillä siitä jyrähti äskettäin myös Ranskan presidentti Emmanuel Macron. Macronin mukaan Ranskakin aikoo avata “vastuullisia” litium-kaivoksia, mitä sana vastuullinen tässä sitten tarkoittaakaan.

Janne

Kollega Alina Mäkynen kokosi alle tärppejä viikon eurooppalaisista puheenaiheista.

TULOSSA ENSI VIIKOLLA

EU:N KAUPPAMINISTERIT tapaavat maanantaina epävirallisessa kokouksessa (siirryt toiseen palveluun) Prahassa. Puheenaiheena ministereillä on tällä kertaa kauppasopimukset ja erityisesti EU:n ja Yhdysvaltojen väliset kauppasuhteet.

TIISTAINA tanskalaiset äänestävät parlamenttivaaleissa (siirryt toiseen palveluun), joista epäsuosioon joutunut pääministeri Mette Frederiksen ilmoitti lokakuun alussa. Vaalitulosten puintia voi seurata Ylen kanavilla keskiviikkona.

Korjaus 28.10.2022 klo 11.30: Hampurin satamakaupassa on kyse yhdestä terminaalista.

Mitä ajatuksia kirje herätti? Voit keskustella aiheista lauantai-iltaan klo 23:een asti tässä alla.

Tässä oli vain osa Eurooppa-kirjeen sisällöstä. Voit tilata kirjeen suoraan sähköpostiisi tästä linkistä (siirryt toiseen palveluun).

Suosittelemme sinulle