Hyppää sisältöön

Miksi raakaöljyn laskenut hinta ei näy huoltoasemien hinnoissa? Ekonomisti: Lähivuosina pysytään kahden euron tuntumassa

Ekonomistin mukaan raakaöljyn hintakehitys saattaa pian painaa bensan hinnan alle kahteen euroon. Suuria pudotuksia ei kuitenkaan tulla näkemään.

Bensapumpuilla on tänä vuonna nähty ennätyskorkeita litrahintoja. Kuva: Sakari Piippo / Yle
Miina Väisänen

Osa artikkelin sisällöstä ei ole välttämättä saavutettavissa esimerkiksi ruudunlukuohjelmalla.

Polttoaineiden hinta on tänä vuonna noussut ennätyslukemiin. Kesäkuussa bensiinin hinta nousi yli 2,50 euron ja dieselinkin liki 2,50 euron litrahintaan. 

Polttoaineiden hinta on laskenut kesän huippulukemista, mutta jämähtänyt kahden euron tuntumaan, vaikka raakaöljyn maailmanmarkkinahinta on lähtenyt laskuun. 

Venäjän hyökkäyssota Ukrainaan nosti kesällä raakaöljyn hinnat pilviin. Brent-raakaöljyn hinta oli huipussaan kesäkuun puolivälissä, jolloin se maksoi yli 128 dollaria tynnyriltä. Lokakuussa hinta lähti kuitenkin laskuun. Tällä viikolla raakaöljy maksoi hieman yli 87 dollaria tynnyriltä.

Raakaöljyn hintaa laskevat tällä hetkellä muun muassa Kiinan tiukentuneet koronarajoitukset, jotka vähentävät polttoaineiden kulutusta. 

Raakaöljyn hintakehitys ei kuitenkaan vielä ole heijastunut bensapumpulle. 

95E-bensiinin hinta oli marraskuun puolivälissä keskimäärin 2,05 euroa litralta ja dieselin puolestaan 2,24 euroa litralta. Alas on tultu kesäkuun huippulukemista, mutta ei kuitenkaan samaa tahtia raakaöljyn hinnan kanssa.

Bensan hinta oli huipussaan kesäkuussa. Kuva: Aalto Puutio / Yle

Lähitapiolan ekonomisti Hannu Nummiaro sanoi Radio Suomen päivän haastattelussa perjantaina, että polttoaineiden hintaan vaikuttaa raakaöljyn markkinahinnan lisäksi moni muukin asia.

– Polttoaineiden valmistuksessa raakaöljy ei ole ainoa raaka-aine. Jakeluvelvoite velvoittaa käyttämään myös uusiutuvia polttoaineita, Nummiaro muistuttaa. 

Myös euron arvon heikkeneminen suhteessa dollariin nostaa polttoaineiden hintoja. Raakaöljykauppaa nimittäin käydään dollareissa.

Nummiaron mukaan raakaöljyn hinta on kuitenkin laskenut niin paljon, että bensapumpulla voidaan pian nähdä edullisempia litrahintoja. 

– Jos raakaöljyn hinta jää tälle tasolle niin siinä on kaikki edellytykset sille, että meidän pitäisi aika pian tulla lähemmäs 1,90 euron litrahintaa ja jopa sen alle. On täysin mahdollista, että päästään jopa 1,50 euron litrahintaan, Nummiaro sanoo.

Ekonomisti: Kahden euron litrahinta tulee olemaan uusi normaali

Nummiaro pitää kuitenkin todennäköisenä, että bensiinin hinta pysyttelee lähivuosina kahden euron tuntumassa ja sen yläpuolella. 

– Ei tästä kauheasti tulla enää alaspäin. Seuraavat vuodet voidaan nähdä kahden ja vähän alle kahden euron litrahintaa 95E-bensiinin kohdalla, mutta jos katsotaan vähän pidemmälle, niin kyllä tässä tullaan yli kahden euron hintoja näkemään, Nummiaro sanoo. 

Nummiaro muistuttaa, että polttoaineiden hinnan ei edes pidä laskea liian alas. Hänen mukaansa fossiilisen energian hinta tuleekin pitää korkealla, jotta niin sanottu vihreä siirtymä on mahdollinen.

– Jos katsotaan pidemmälle, niin meillä on kuitenkin ilmastonmuutos menossa eli öljyhän on ollut koko ajan liian halpaa, koska se ei ole sisältänyt maksua negatiivisesta ulkoisvaikutuksesta eli ilmastonmuutoksen aiheuttamisesta. 

Keskustelu polttoaineiden hinnasta alkaa kohdasta 6:21.

Lue lisää:

Venäjän öljy- ja kaasutuloissa ensimmäistä kertaa selvä käänne alaspäin ja rajumpi pudotus on vasta edessä – "Pakotteet tehoavat", sanoo asiantuntija

Bensan kahden euron litrahinta tuli yhden vuoden ikään – hinta ei välttämättä pysy samana edes yhtä päivää

Suosittelemme sinulle