Hyppää sisältöön

Tältä näyttävät VR:n uudet lähijunat, jotka maksavat 250 miljoonaa euroa

Junat pääsevät käyttöön reittiliikenteessä keväästä 2026 alkaen. Niissä on parannettu työskentelymahdollisuuksia nykyisiin lähijuniin verrattuna. Kauppaan kuuluu myös junien huoltoa.

Tältä VR:n uusien lähijunien matkustamot näyttäisivät. Video: VR:n havainnekuva
Jarmo Koponen

VR ja sveitsiläinen raidekalustovalmistaja Stadler Bussnang ovat esitelleet kolmen vuoden päästä reittiliikenteessä käyttöön otettavia uusia lähijunia havainnekuvin. 

VR:n mukaan uusi kalusto tulee kulkuun keväästä 2026 alkaen. Niitä on määrä tulla muun muassa Helsingistä pääradan ja Lahden suuntaan kulkeville lähiliikenteen linjoille. 

Mukavuudeltaan uudet junat ovat lähi- ja kaukojunien välimaastossa. Etenkin työskentelymahdollisuudet uusissa lähijunissa ovat kuitenkin selvästi jo käytössä olevia yksiköitä paremmat: Osassa paikkoja vastakkain istuvien välissä on pöytä. 

Toisaalta, jos naamakkain olemisen sijaan haluaa mieluummin vaikkapa levätä, pöytäryhmän takana on paikkoja, joissa matkustajat istuvat kasvot kohti edellisen penkkirivin selkää.

Kuva: VR:n havainnekuva

Ainakin havainnekuvissa penkeissä on paikkanumerointi. Junat ovat matalalattiaisia, eikä väliovia ole. Eteismäisyyttä sisäänkäynteihin on kuitenkin luotu lasiseinäkkeillä. Pakkanen pyritään pitämään poissa ovenpielissä olevilla lämpöpuhaltimilla. 

Uudet junat muistuttavat paljolti muun muassa lentokenttäradalla liikennöiviä Pääkaupunkiseudun Junakaluston omistamia saman valmistajan tekemiä junia.

Kuva: VR:n havainnekuva

Ainakin nyt esitellyissä havainnekuvissa istuimet ovat kuitenkin käytössä olevien Flirt-junien istuimia leveämmät ja hieman pitempäänkin matkantekoon sopivia. 

Uusien junien istuimien kanssa VR:n voisikin odottaa olevan tarkkana, sillä esimerkiksi 1990-luvulla osassa IC-vaunuista epämukavia kääntyviä penkkejä jouduttiin vaihtamaan paremmin useiden tuntien istumiseen sopiviin malleihin. 

Sveitsiläisyhtiön Puolassa kokoamaa kalustoa

Valmistajan Stadler Bussnangin mukaan nyt tilatuissa junissa on Sveitsissä tehtyjä osia, mutta kokoonpano on kuitenkin tehty Puolassa. 

Hankintaan kuuluu lisäksi optiot tilata 50 junaa lisää ja niiden kunnossapito. VR:n toimitusjohtajan Elisa Markulan mukaan lisätilausoptioiden avulla VR voi vastata alueellisen junaliikenteen kysynnän kasvuun.

– Uusia reittejä voidaan perustaa alueille, joissa se on lipputuloilla kannattavaa tai joihin valtio ja kunnat haluavat hankkia ympäristöystävällistä lähiliikennettä. Lähiliikennealuetta on mahdollista laajentaa esimerkiksi Turun ja Oulun alueille sekä Helsingin ja Hangon välille, kunhan kyseisen rataosan sähköistys valmistuu, Markula sanoo tiedotteessa.

Kalustohankinnan arvo ilman optioita on noin 250 miljoonaa euroa.

Lue lisää

VR:n junaliput halpenevat tammikuussa hallituksen verohelpotuksen takia

Uusi junaoperaattori aloittaa Varsinais-Suomessa 2024 – Suomen lähijunat kunnostaa liikenteeseen vanhoja VR:n sähkömoottorijunia

VR lupaili hoitaa laajan junaliikenteen ilman julkista tukea – miksi yhtiö on nyt saamassa lähes samojen junien kulusta 90 miljoonaa euroa?

Suosittelemme sinulle