Hyppää sisältöön

Verimetalleja, jyrähtää professori – Virolaisyhtiö valmistautuu korvaamaan VR:n venäläisen nikkelin rahtaajana Suomessa

Viron valtion omistama Operail on valmistautunut tulemaan VR:n tilalle ja jatkamaan venäläisen nikkelin kuljetuksia Vainikkalasta Harjavaltaan. Yhtiö on jo varannut Suomen rataverkostoa kuljetuksia varten.

Operailin tavarajuna Kouvolan ratapihalla. Kuva: Antro Valo / Yle
Pasi Peiponen

Venäläinen nikkeli virtaa keskeytyksettä maailman markkinoille Suomen kautta – Venäjän hyökkäysodasta ja VR:n lopettamispäätöksestä huolimatta.

VR Group päätti keväällä lopettaa vuoden lopussa rahtiliikenteen Venäjältä. Syynä Venäjän hyökkäyssota Ukrainassa. 

Viron valtion rautatieyhtiö Operail on tulossa toistaiseksi VR:n tilalle.

Virolainen Operail Finland Oy on tehnyt joulukuun puolivälistä lähtien ratakapasiteetin varauksia välille Vainikkala–Kouvola–Harjavalta. 

Tämä ilmenee junaliikenteen avoimesta datajärjestelmästä. 

Ratakapasiteetilla tarkoitetaan mahdollisuutta käyttää rataverkkoa ja laatia aikatauluja reiteille. Ratakapasiteettia haetaan Väylävirastolta.

Operail Finland Oy on Viron valtion omistaman rautatieyhtiö Operailin tytäryhtiö. Yhtiö aloitti toimintansa Suomessa marraskuussa 2020.

Operail on kuljettanut hiiltä ja petrokemian tuotteita Venäjän rajalta Vainikkalasta Kotkaan ja Hankoon. 

Taustalla on VR Groupin huhtikuinen päätös lopettaa kaikki tavarailiikenne Venäjältä Suomeen vuoden loppuun mennessä. 

Harjavallassa Satakunnassa sijaitsee taasen maailman suurimman nikkeliyhtiön, venäläisen Norilsk Nickel -konsernin Suomen tehdas Nornickel Harjavalta.

VR on kuljettanut venäläistä nikkeliä tähän saakka Harjavallan tehtaalle.

Katso tästä: A-studio vieriaili marrkaskuussa 2022 Harjavallassa. Miksi Suomi ja Eurooppa tarvitsevat venäläistä nikkeliä?

Ukrainan sota ei ole pysäyttänyt venäläisen nikkelin virtoja länteen.

Venäläisen Norilsk Nickel -jättikonsernin osuus Eurooppaan tuodusta on nikkelistä peräti 27 prosenttia vuonna 2021.

Venäjän hyökkkäyssodan keskellä nikkelin tuonti Venäjältä on kasvanut maalis-kesäkuussa EU:hun 22 prosenttia.

Venäjän energiatalouteen erikoistunut Aleksanteri-instituutin professori Veli-Pekka Tynkkynen muistuttaa, mistä nikkelin tuonnissa on lopulta kyse.

– Koko tämä raaka-ainebisnes on aivan keskeinen Putinin sotakoneen rahoittaja, Tynkkynen sanoo.

Syy nikkeliriippuvuuteen löytyy ilmastonmuutoksesta. Nikkeliä tarvitaan muun muassa sähköautojen akkujen ja tuulivoimaloiden valmistamisessa.

– Venäläiset metallit, vaikkapa nikkeli, näyttelevät tärkeää roolia Euroopan energiahuollossa, jos ajatellaan vaikkapa energia siirtymää eli vihreää siirtymää, Tynkkynen jatkaa.

Harjavallassa jalostetaan venäläisestä nikkelimalmista muun muassa akkujen ja teräksen valmistamiseen tarvittavia nikkelituotteita.

Yhtiöt: neuvottelut vielä kesken

Yle kysyi Operaililta, aikooko se jatkossa kuljettaa venäläistä nikkeliä Suomeen ja Harjavaltaan.

Yhtiö on vaitonainen.

– Operail on kyllä varannut ratakapasiteetin Kouvola-Harjavalta -radalle, mutta kuljetussopimusta tämän kapasiteetin käytöstä ei ole vielä allekirjoitettu, sanoo Ylelle viestintäpäällikkö Madiken Oja Tallinasta.

Myös Nornickel Harjavallan vastaus on niukka. Yhtiö sanoo selvittävänsä vaihtoehtoisia kuljetuksia Harjavaltaan, kun VR vetäytyy Venäjän liikenteestä. 

Harjavalta Nornickel on ollut venäläisomistuksessa vuodesta 2007. Kuva: Pasi Peiponen / Yle

– Olemme neuvotelleet myös yhtenä vaihtoehtona rautatiekuljetusten jatkamisesta. Koska asiat ovat vielä kesken, niin en voi kommentoida tässä vaiheessa tarkemmin logistiikkaratkaisuja, sanoo toimitusjohtaja Joni Hautojärvi Ylelle.

Hautojärven mukaan nikkelituotteet jatkavat Harjavallasta autokuljetuksilla suomalaisiin satamiin ja markkinoille.

Miksi Operail jatkaa Suomessa?

Yle kertoi aiemmin lokakuussa Operail Finlandin suunnittelevan vetäytymistä Suomesta.

Samaan aikaan yhtiön talous on heikentynyt rajusti. 

Yhtiön rahtimäärä on laskenut suunnilleen puoleen Virossa ja Suomessa viime vuodesta. 

Liiketulos laski 13 miljoonaa euroa vuodesta 2021 tämän vuoden vastaavaan aikaan. Tappiota yhtiö on tehnyt tänä vuonna 3,5 miljoonaa euroa.

Operail-yhtiö korostaa viestissään Ylelle tiistaina 6.12. että yhtiö on vetäytymässä Suomesta ja myymässä Suomen toimintojaan. Tarkkaa vetäytymispäivämäärää ei kuitenkaan ole tiedossa. 

– Irtautuminen ei saisi aiheuttaa taloudellista vahinkoa omistajalle. Operailin johto haluaa pitää Operail Finlandin parhaassa mahdollisessa kunnossa irtaantumiseen asti, Operail-konsernin toimitusjohtaja Raul Toomsalu sanoo sähköpostivastauksessaan Ylelle. 

Toomsalun mukaan Operail Finland jatkaa toimintaa normaalisti Suomessa irtaantumishetkeen asti.

Nikkelin tuonti Suomeen jatkunut kiivaana Venäjältä

Lännen pakotteet romahduttivat suurilta osin muut tuontituotteet Venäjältä, mutta ei nikkeliä. 

Tullin viimeisin tilasto syyskuulta, kertoo että nikkelin tuonti kasvoi lähes 60 prosenttia viime vuodesta.

Nikkeliä tuodaan Suomeen noin 160 miljoonan euron arvosta joka kuukausi. 

Summa vastaa jo kahta kolmasosaa koko Venäjän tuonnista.

Suomen Venäjän koko tuonnista jo kaksi kolmasosaa on nikkeliä. 

Sota Ukrainassa ja lännen pakotteet eivät ole vaikuttaneet Nornickel Harjavallan toimintaan.

– Kuluvan vuoden tuotanto on arviolta samaa tasoa suhteessa edelliseen vuoteen, toimitusjohtaja Joni Hautojärvi sanoo.

Eettinen kysymys: Viro kuljettaa venäläistä nikkeliä Suomessa?

Jos Operail alkaa kuljettaa venäläistä nikkeliä, näkeekö yhtiö tässä eettistä ongelmaa? 

– Tietysti kaikki Venäjään liittyvä toiminta tällaisina aikoina vaatii vakavaa eettistä harkintaa. Samalla on pohdittava vakavasti, kuinka nopeasti Venäjään liittyvä liiketoiminta voidaan pysäyttää, toimitusjohtaja Raul Toomsalu sanoo.

Operail Finland aloitti tavarakuljetukset Suomessa syksyllä 2020. Kuva: Antro Valo / Yle

Toomsalun mukaan Operail saa toimintaohjeet omistajaltaan Viron valtiolta.

– Noudatamme omistajamme politiikkaa ja etiikkaa.

– Poliittisten päättäjien täytyy punnita, kuinka kauan paikallisilla yrityksillä ja tehtailla kestää löytää vaihtoehtoisia ratkaisuja venäläisten raaka-aineiden korvaamiseen, sekä pysyäkseen pinnalla että säilyttääkseen työpaikat, Toomsalu muistuttaa.

Sähköautojen akkuja verinikkelillä?

Länsimaat ovat toistaiseksi hyvin riippuvaisia venäläisestä nikkelistä.

Venäjä tuottaa noin kymmenen prosenttia maailman nikkelistä raaka-aineena ja on kolmanneksi suurin tuottajavaltio Indonesian ja Filippiinien jälkeen.

Norilsk Nickel -yhtiö tuottaa 15–20 prosenttia maailman akkulaatuisesta nikkelistä analysoi Reuters syyskuussa.

– Harjavallan tuotanto on osaltaan mahdollistamassa vihreää siirtymää ja akkuteollisuuden kehittymistä Euroopassa ja Suomessa, toimitusjohtaja Joni Hautojärvi muistuttaa.

Hautojärven mukaan Harjavallan tehdas työllistää suoraan ja välillisesti 500 henkilöä.

– Maksamme verot Suomeen ja noudatamme kaikkia lakeja ja viranomaismääräyksiä. Nornickel-konsernin toimintaan ei myöskään kohdistu kansainvälisiä pakotteita, Hautojärvi sanoo.

Venäjän energiatalouteen erikoistunut Aleksanteri-instituutin professori Veli-Pekka Tynkkynen ei sen sijaan säästele sanojaan. 

– Mikä tahansa raaka-aine mikä Venäjältä tulee, yhtä lailla öljy ja kaasu, ovat veriöljyä ja verikaasua. Metallit ovat yhtä lailla veren tahraamia. Tämä koskee myös nikkeliä, Veli-Pekka Tynkkynen sanoo Ylelle.

Aleksanteri-instituutin professori Veli-Pekka Tynkkynen. Kuva: Pasi Peiponen / Yle

Venäläinen nikkeli ei ole joutunut toistaiseksi länsimaiden pakotelistalle.

– Jos me tälle halutaan laittaa kapuloita rattaisiin, meidän täytyy kääntää kaikki kivet. Sanktioita täytyy laajentaa ja koskemaan erityisesti Venäjän raaka-ainesektoria. Myös nikkeliä, Tynkkynen sanoo.

Juttua muokattu 6.12. kello 15:40 Tarkennettu Operail-yhtiön vetäytymispäätöstä koskevaa lausuntoa. Jutussa luki aiemmin "Operail-konsernin toimitusjohtajan Raul Toomsalun mukaan nyt ei ole oikea aika vetäytyä Suomesta."

Suosittelemme sinulle