Turkulainen oopperabasso Matti Salminen lauloi viimeksi tanssimusiikkia Uittamon lavalla kolme vuotta sitten. Ensi elokuussa hän tekee sen taas.
"Maailman Matin" sivupersoona Esa Pasa vie tanssijat kaihoisiin Suomi-iskelmän tunnelmiin.
- Kansainvälisen tason oopperalaulajista muutama harrastaa ihan mielellään niin kutsutun kevyemmän sektorin asioita, paljastaa Matti Salminen.
- Esimerkkeinä voisin mainita 19.2. Finlandia-talossa esiintyvä Brün Terfel sekä tietysti Placido Domingo, joka tekee mitä tahtoo.
Salminen kiittelee kevyemmän musiikin esittämisen auttaneen häntä luonnolliseen rytminkäsittelyyn sekä rentoutumiseen oopparalavalla.
Kulttuuripääkaupunki tarvitsee keskustaan konserttikeskuksen
Matti Salminen kehuu Turun kulttuuripääkaupungin puitteita. Erityisesti Logomo saa kiitosta. Kinat tähden nimen käytöstä kulttuuripääkaupungin ohjelman suunnittelussa Salminen sanoo unohtaneensa.
Sen sijaan vanhaa suunnitelmaa rakentaa ns. Hämähäkkitontille musiikki- ja kongressitalo Salminen ei ole unohtanut.
- Kulttuuripääkaupunkivuosi tuo Turulle vetovoimaa ja painoarvoa, joka pitäisi hyödyntää jatkossa. Musiikkitalo olisi seuraava looginen askel Turun nostamisessa maailmanluokan tapahtumapaikaksi.
Salminen ei vieläkään ymmärrä, miksi suunnitelmista luovuttiin.
- En usko, että kyse oli rahasta, jyrähtää Salmisen basso.
-Kuvitelkaa nyt, vieressä on teatteri, jonka versaita voisi käyttää. Vieressä on lähes tyhjä virastotalo, jossa voisi harjoitella. Liikenneyhteydet ovat mainiot. Ei kukaan minnekään Artukaisiin lähde.
Matti Salminen laulaa huhtikuussa Suomen Kansallisoopperassa Richard Wagnerin Parsifal-oopperassa Gurnemanzin roolin.