Tuotannossa käytetään niin kutsuttua pyrolyysitekniikkaa, jonka avulla renkaista saadaan kuumentamalla nestemäistä polttoainetta.
Koelaitoksen kapasiteetti on noin kymmenesosa varsinaisen tehtaan kapasiteetista.
- Pilotointivaiheen tavoitteena on testata teknologian toimivuus. Haluamme myös osoittaa tuotteiden laadun ja hankkia tietoja teollisen mittakaavan tuotantoon, kertoo johtaja Pekka Marjomaa Peatec Oy:stä.
Koelaitoksen tuloksilla Peatec vahvistaa päätöstä rakentaa noin 10 000 tonnia polttoainetta vuodessa valmistava tehdas.
Sivutuotteina tehtaasta saadaan hiiltä ja renkaista erotettua kierrätettävää metallilankaa.
Puolet Suomen kierrätysrenkaista päätyy ensi vuonna Valkeakoskelle
Suomessa kierrätetään vuosittain noin 40 000 tonnia eli noin 3,5 miljoonaa käytettyä rengasta. Niistä saatu materiaali ei sovellu uusiorenkaiden valmistamiseen, vaan sitä kierrätetään muun muassa tien- ja urheilupaikkarakentamiseen sekä kumipinnoituksiin.
Pyrolyysiteknologian avulla rengasmateriaali voidaan hyödyntää kokonaan.
- Ensi vuonna valmistuvan tuotantolaitoksen kapasiteetti on noin 20 000 tonnia vuodessa eli prosessoimme noin puolet Suomen vuotuisista kierrätysrenkaista. Tuotantolaitos työllistää suoraan 20-25 henkilöä ja välillisesti noin 10, kertoo Pekka Marjomaa.
Peatec Oy on vuonna 2008 perustettu yritys pyrolyysiteknologian hyödyntämiseksi. Yhtiö on yksityisessä suomalaisessa omistuksessa.