Hella W -elokuva kertoo taitavasta bisnesnaisesta, joka ei nöyristellyt ketään. Wuolijoki teki puukauppoja, kirjoitti menestysnäytelmiä ja käytti suhteitaan Suomen itsenäisyyden säilyttämiseksi.
Radion kulttuuriuutiset katsoi elokuvan kirjailija Anna Kortelaisen kanssa. Kortelaisen mukaan Wuolijoen menestyksen salaisuus oli se, ettei hän arkaillut omaa lahjakkuuttaan tai siekailemattomuuttaan. Lisäksi häntä oli siunattu hyvällä huumorintajulla.
- Hänen oli nuoresta lähtien ylitettävä kaikki sovinnaisuuden rajat, hänhän teki kiellettyjä asioita. Hän uskalsi toimia julkisessa maailmassa, liikutella suuria rahoja, olla toisinajattelija valkoisessa Suomessa. Jokainen näistä asioista olisi yksinkin saavutus tässä pienessä maassa, sanoo Kortelainen.
Valtiollinen poliisi piti Wuolijokea vakoojana
Juha Wuolijoen ohjaama ja Outi Nyytäjän käsikirjoittama tarina sijoittuu 1930-40-luvuille. Elokuvan juoni rakentuu poliittisen ajojahdin ympärille. Valtiollisen poliisin etsivä hakee kiihkeästi todisteita saadakseen sosialistina tunnetun Wuolijoen kiinni maanpetoksesta. Lopulta Wuolijoki joutuu vankilaan, ja on vähällä saada kuolemantuomion.
Anna Kortelaisen mukaan elokuva ei liioittele valtiollisen poliisin toimintaa.
- Oli väistämätöntä, että häntä vakoiltiin ikään kuin vastavakoiluna. Wuolijokea seurattiin, puheluita kuunneltiin, postia avattiin ja hänen kotonansa oli tiedottajia. Oli vain ajan kysymys, milloin hänet pidätetään ja viedään vankilaan.
Kortelainen kuitenkin arvelee, ettei Wuolijoki osannut odottaa tuomiotaan.
- Ehkä Hella Wuolijoki luuli olevansa voimakkaampi. Ehkä oli shokki, että hänet otettiin niin vakavasti, eikä siinä yhteydessä vähätelty sitä, että hän oli nainen ja siviili.
Film noir -tyyli luo puitteet Hella W:n elämäntarinalle
Tummasävyisessä elokuvassa mustat autot ajavat sateisessa Helsingissä, kartanomiljöön yllä lepää sankka sumu ja vankilan selli on kolkko. Kortelainen kiittää film noir -henkistä kuvausta. Hän arvostaa myös sitä, ettei Wuolijoen tarinaa kerrota yksityisestä näkökulmasta.
- Yleensähän tarinat kerrotaan rakkaussuhteiden avulla, on esimerkiksi mies, jota tavoitellaan. On todella komeaa, ettei elokuvassa ole mitään sellaista. Jäämme miettimään hänen arvovalintojaan: mikä oli totta ja mikä ei, ja mistä häntä oikeastaan vainottiin. Näin voimme pohtia hänen elämäntyötään.