Suuret levy-yhtiöt vastaanottavat kuukausittain kymmeniä demoja artisteilta ja yhtyeiltä, joiden haaveena on saada levytyssopimus ja päästä tekemään kokopitkä levy. Postitettujen cd-levyjen määrä on huomattavasti vähentynyt. Laulu- ja soittotaitonäytteistä merkittävä osa tulee nykyisin digitaalisesti; sähköpostina, nettilinkkeinä, mp3-muodossa. Esimerkiksi levy-yhtiö Sony ilmoittaa internet-sivuillaan vastaanottavansa demoja vain mp3-muodossa.
Englanninkielistä rockia tarjotaan eniten
Musiikkityylit vaihtelevat laidasta laitaan.
-Kyllä nykyisin suurin osa demoista on englanninkielistä rockia. Kyllä me aika metallivoittoinen maa olemme edelleen. Eniten tarjotaan kitararockia ja metallimusiikkia, levy-yhtiö EMI:n tuotantopäällikkö Jukka Hynynen kertoo.
-Tarjolla on kaikkea, ihan täydellisen kuran ja todella laadukkaan musiikin väliltä, toteaa levy-yhtiö Universalin toimitusjohtaja Jarkko Nordlund
Tekniseltä tasoltaan lähetetyt näytelevyt ovat entistä korkeatasoisempia. Jukka Hynynen muistuttaa, että vaikka yhtye kuulostaisikin sen perusteella hyvältä, matka äänitysstudioon on vielä pitkä.
-Se on tosi pitkä prosessi demon saamisesta levytyssopimukseen, siinä on monta pykälää välissä. Artistiin tutustutaan ja yhdessä tutkitaan, onko meillä yhteinen tulevaisuus ja mihin esiintyjä voi kehittyä.
-Levyttämisessä puhutaan jäävuorenhuipusta, rajatusta joukosta, mutta sitäkin terävimmästä kärjestä, Jarkko Nordlund vahvistaa.
Levy-yhtiö seuraa sosiaalista mediaa
Demojen lisäksi yhtyeitä "löydetään" myös muuta kautta. Levy-yhtiöiden työntekijät seuraavat aktiivisesti kaikkea, mitä musiikin saralla tapahtuu.
- Saamme paljon vinkkejä keikkajärjestäjiltä. Seuraamme tarkkaan sosiaalista mediaa, kenen ympärillä on kuhinaa ja kiinnostusta, Jarkko Nordlund sanoo.
Kaikista demojaan tarjoavista saattaa vain muutama vuodessa yltää levytyssopimukseen. Perusedellytyksenä ovat aitous ja esiintymiskarisma.
-On oltava sanottavaa sekä musiikissa että sanoituksessa, jotain annettavaa. Se on varmasti ensimmäinen lähtökohta, josta jotakin voi saavuttaa, sanoo tuotantopäällikkö Jukka Hynynen .
Levy-yhtiöt antavat nettisivuillaan ohjeita demojen tekemisestä sekä siitä, miten, minne ja missä muodossa demoja kannattaa lähettää.