Puoluetoimiston ohjailusta ja koulutuksesta huolimatta nettikampanjointi on valtaosin ehdokkaiden omaa käsialaa. Kampanjat eivät enää ole puoluetoimiston tai mainostoimiston näpeissä yhtä lujasti kuin ennen, sanoo politiikan tutkija Jarmo Rinne Tampereen yliopistosta.
- Se on amatöörimäisempää ja vähemmän hienostunutta kuin mainostoimistovetoinen puoluejohtokampanja.
Rinne uskookin, että puolueiden johtoa vaaditaan tilille vielä vaalikampanjoiden aikana ehdokkaidensa tölväisyistä esimerkiksi Facebookissa.
Netin vetovoimaa on lisännyt myös se, että kevään vaaleissa liikkuu huomattavasti vähemmän rahaa kuin edellisissä. Kalliin mainostilan sijaan sosiaalisessa mediassa toimiminen on ilmaista tai vähintäänkin edullista.
Netin kasvavasta painosta huolimatta Rinne uskoo perinteisten viestimien pitävän pintansa hyvin. Hän ei usko, että vaaleja ratkaistaan internetissä.
- Internet on täydentävä media. Vaalien alla seurataan edelleen valtamediaa ja ennen muuta televisiota. Lisäksi yksittäisen ehdokkaan kannalta perinteiset toritapaamiset ovat edelleen hyvin tärkeitä, Rinne arvioi.