Urkuviikon ohjelmistosta pistää silmään, että tapahtumassa ensiesitetään Jean Sibeliusta. 2000-luvulla tämä kuulostaa ja on varsin poikkeuksellista, pohtii Urkuviikon johtaja Erkki Krohn.
Hän ei itsekään vielä muutama kuukausi sitten tiennyt, että moinen on mahdollista. Kun Urkuviikon aiemmin sovituista esiintyjistä yksi peruutti tulonsa, ja Krohn kuuli samoja aikoja, että harvinaista Sibeliuksen tuotantoa on tarjolla, hän tarttui oitis tilaisuuteen.
Teos on alkuperäisversion kantaesitys Musique réligieuse.
- Musiikki on mielenkiintoista, koska sen on Sibelius vuonna 1927 säveltänyt vapaamuurareiden rituaalimusiikiksi, jota ei ole esitetty ulkopuolisille. Alkuperäinen käsikirjoitus oli kassaholvissa, vaikka siitä onkin monenlaista sovitusta ollut. Meillä on nimenomaan käsikirjoituksen mukainen esitys, Krohn sanoo.
Vapaamuurareiden toimintaa peittävät mystiikan verhot, joita Krohnin mukaan teos saattaa raottaa.
- Se jää kuulijalle mietittäväksi. Kuten Sibelius sanoi, kaikki on symboliikkaa.
Erkki Krohn uskoo, että Musique réligieuse jäänee todennäköisesti viimeiseksi kantaesitettäväksi Sibeliuksen teokseksi. Krohnin mukaan ”vintit ja yliopistojen kirjastot on jo koluttu”, joten tuntuisi uskomattomalta, että jostakin vielä nuotteja löytyisi.
Elokuva urkusäestyksellä
Urkuviikon esityksistä osa on Lahden Sibeliustalossa, loput Ristinkirkossa.
Erkki Krohnin mukaan yksi Sibeliustalon jännittävimmistä esityksistä on Oopperan kummitus -mykkäelokuvan uudelleensäestys.
Mykkäelokuvien esittäminen tapahtumassa aloitettiin jo 1990-luvulla. Tämänkertainen klassikkoelokuva on vuodelta 1924.
- Aikoinaan, kun mykkäelokuvia esitettiin elokuvateattereissa, pianistit säestivät niitä ja loihtivat musiikin. Tässä on sama tilanne, mutta esitys tehdään valtavan suurella sinfonisella urulla. Uskon, että siitä tulee elämys, kun vanha elokuva ja urkumusiikki kohtaavat, Krohn hehkuttaa.
Lahden kansainvälinen urkuviikko pidetään 2. –7.8.2011.