Ylitarkastaja Otto Lahti liikenteen turvallisuusvirastosta TraFista toteaa, että väärä tieto aiheuttaa välillä ongelmia auton rakentelussa.
- Kun auton tuunaamista suunnittelee, kannattaa olla yhteydessä katsastusasemaan. Nyt käy usein niin, että tietoa haetaan vaikkapa netin keskustelupalstalta ja siellä ei välttämättä oikeanlaista tietoa ole.
Maailmalla autoihin haetaan bling blingiä muun muassa valaisemalla auton pohjaa.
- Nämä ovat Suomessa kaikilta osin kielletty, kuittaa ylitarkastaja Lahti.
Auton korotus ja madaltaminen ovat mahdollisia, mutta niitäkin saa tehdä tarkkoja rajoja noudattaen. Esimerkiksi maastoauton kokonaiskorotus saa olla 15 senttiä.
Ollaanko Suomessa sitten kovinkin tiukkana tuunaamisen suhteen?
- Euroopan mittakaavalla täällä rajoitukset ovat tiukempia kuin esimerkiksi Saksassa ja Ruotsissa. Suhtautuminen on kuitenkin lievempää kuin eteläisessä Euroopassa, missä autolle ei saa käytännössä tehdä mitään muutoksia, Lahti kiteyttää.