Ahvenanmaalla syntynyt muotoilija kertoo omaavansa intiimin suhteen Itämereen.
- Olen ollut merellä kohta 50 vuotta. Aina, kun merellä liikun, on minulle sellainen tunne, että täällä minun kuuluu olla. Kun suhde on intiimi, niin väkisinkin sitä haluaa oman työn kautta edesauttaa tilanteen paranemista. Itämeren tila on oikeasti huolestuttava, Lindfors painottaa.
Lindforsilta pyydettiin aluksi yksi hylje, mutta hän halusikin suunnitella koko katraan. Muotoilija pallotteli aluksi idealla kaksipäisestä tai puolikkaasta hylkeestä, ennen kuin päätyi nykyiseen malliin.
- Se on vähän niin kuin Jeesus, joka nousee merestä ja sanoo Jumalalle, että antakaa anteeksi ihmisille: Ne ei tiedä mitä ne tekee. Tässä oli vähän tälläinen outo, ei nyt kristinuskoon perustuva, mutta tietynlainen naivi analogia Jeesus-syndroomaan. Ja kala täytyy tietenkin olla suussa. Jos Itämeri on saastunut, niin ei ole kalaa eikä hylkeitä, ja sitten ei ole mitään, Lindfors pohtii.
Huutokauppatuottoja suojelurahastoon
Hej Hylje -projektin idea on ammennettu eurooppalaisista hyväntekeväisyyskampanjoista, joissa katukuvaan on tuotu muun muassa elefantteja.
- Jokaisen hylkeen kohdalle tulee kyltti, jossa on tietoa Itämerestä. Kyltit lukemalla oppii jotain uutta Itämerestä, toteaa Camilla Hackman, joka on projektin ideoija ja tuottaja.
Hylkeet tuodaan katukuvaan tiistaina, jonka jälkeen niitä näkee eri puolilla Turkua syyskuun puoliväliin asti. Tämän jälkeen ne huutokaupataan ja puolet tuotosta menee Saaristomeren suojelurahastolle. Taitelijat saavat tuloista 20 prosenttia ja loput käytetään hankkeen dokumentointiin, muun muassa kuvakirjan muodossa.
Osa hylkeistä on tosin jo lunastettu, sillä yhteistyökumppaneina on useita yrityksiä, kuten Pukkila tai Silja Line, jotka hankkivat hylkeet omiin tiloihinsa.