Hyppää sisältöön

Suomen vilkkain rataosuus saa parannuksia

Liikennevirasto on käynnistänyt suunnittelun Pasilan ja Riihimäen välisen rataosuuden parantamiseksi. Työhön kuuluu vaihdemuutoksia ja lisäraiteiden rakentamista. Hankkeen kokonaishinta on arviolta 190 miljoonaa euroa.

Kuva: YLE

Helsinki - Riihimäki-rataosuus on junamäärältään Suomen vilkkain. Liikenneviraston mukaan sille on tehtävä merkittäviä välityskykyä parantavia muutoksia, jotta sujuva liikennöinti voidaan varmistaa tulevaisuudessa.

Nyt käynnistyvässä suunnittelussa ovat esillä muun muassa Tikkurilan ja Hyvinkään vaihdemuutokset, lisäraide Keravan tavaraliikenteelle ja Riihimäen ratapihan rata- ja laiturimuutokset.

Viime talven kaltaisiin VR:n myöhästymisongelmiin ratatöillä ei ole suoraa vaikutusta. Yhdessä Helsingin ratapihan Pisararata-hankkeen kanssa vaikutusta voi olla myös ruuhkautumisongelmissa.

- Tämä hanke luo ratakapasiteettia Pasilan pohjoispuolelle. Sitä kautta Pisararadan toteuttamisen jälkeistä Helsingin ratapihalta vapautuvaa ratakapasiteettia saadaan paremmin hyödynnettyä, sanoo ylitarkastaja Jouni Juuti Liikennevirastosta.

Suunnitelmaan liittyen järjestetään syksyllä yleisötilaisuuksia Järvenpäässä, Hyvinkäällä ja Riihimäellä. Ensimmäiset tilaisuudet pidetään elokuussa ja jälkimmäiset loppusyksystä, kun suunnitelma on valmistunut.

Lisäraiteet kulkevat nykyisten suuntaisesti, eikä hankkeeseen liity Liikenneviraston mukaan merkittäviä maanlunastuksia.

Rakennustyöt on tarkoitus aloittaa vuonna 2014, mikäli hanke saa rahoituksen. Asia selviää hallituksen liikennepoliittisen selonteon valmistuttua ensi keväänä.

Suosittelemme sinulle