Vastamainokset täyttivät piskuisen Akkuna-gallerian Helsingin Lasipalatsissa viime viikolla.
Osa Louserit Vuittuun -näyttelystä projisoitiin Bio Rexin ulkoseinään.
Voima-lehti on julkaissut mainosparodioita yli kymmenen vuotta. Vain muutama yritys on suuttunut niistä.
- Niitä on pari. Tämähän on tällaista viherpiipertäjien hernepyssyllä ampumista, ja joskus joku vetää sen herneen nenäänsä. Näin on tapahtunut auto- ja puhelinjättien kohdalla, Klaus Welp, vastamainonnan vetäjä kertoo.
Vastamainoksia tarjottiin Kiasmalle
Voima-lehti tarjosi vastamainoksiaan viime talvena nykytaiteen museo Kiasmalle.
Keskusteluissa kävi kuitenkin ilmi, ettei mahdolliseen näyttelyyn voisi sisällyttää Kiasman yhteistyökumppaneita kritisoivia teoksia.
- Tuli tällainen lause siinä neuvottelupöydässä Pirkko Siitarilta, että heidän (Kiasman) sponsoreitaan parodioivia vastamainoksia ei voi tähän mahdolliseen näyttelyyn sisällyttää.
Kiasman johtaja kommentoi väitettä virkamatkalta Kroatiasta.
- Mielestäni en ole kyllä näin missään nimessä sanonut. Kyllä Kiasma päättää itsenäisesti näyttelyistään ja siitä, mitä niissä näyttelyissä on mukana, museonjohtaja Siitari toteaa.
Voima vetäytyi
Voima-lehti päätti vetää näyttelyehdotuksensa kokonaan pois Kiasmasta.
- Se otettiin niin, ettemme tietenkään voi tinkiä tästä journalistisesta tai taiteellisesta linjasta. Mitään töitä ei pudoteta pois. Ilmoitimme sen Kiasmalle, ja siinä meni meni viikko tai pari, ja (Kiasmasta) tuli vastaus, että Kiasma ei tällä erää tähän projektiin ryhdy, kertoo Welp.
- Tässä tapauksessa voin vain sanoa sen, että ei hänen (Welpin) töidensä sisällöllä ollut siihen mitään, se ei ole syynä siihen, Siitari sanoo.
Kiasman pääyhteistyökumppanit ovat tänä vuonna A-lehdet, Deloitte, mainostoimisto Hasan & Partners sekä Nokia.