EPSI Rating -organisaatio tutki päivittäistavarakaupan asiakastyytyväisyyttä Suomessa nyt ensi kertaa.
Mikään kaupparyhmä ei yltänyt asiakastyytyväisyydessä erittäin hyviin tuloksiin, mutta hyvän rajan ylitti yksi ryhmä: K-ruokakaupat. Erityisen tyytyväisiä asiakkaat olivat kaupparyhmän suurimpiin yksiköihin eli K-supermarketteihin ja K-citymarketteihin.
S-ruokakaupat tulivat tyytyväisyysmittauksessa toiseksi ja S-ryhmässäkin tyytyväisimpiä olivat Prismojen asiakkaat. Uskollisimpia kaupalleen olivat mittauksen perusteella S-ryhmän asiakkaat. He myös käyttivät ahkerimmin kanta-asiakaskorttiaan.
Muilla osa-alueilla huonoiten pärjännyt Lidl pääsi uskollisuudessa toimialan keskiarvoon.
Korkeimmat pisteet asiakaspalvelustaan sai Suomen Lähikauppa.
EPSI Ratingin mittaamaan tyytyväisyysindeksiin sisältyvät kaupan imago, koettu tuote- ja palvelulaatu sekä koettu hinta-laatusuhde. Lisäksi tutkimus mittaa asiakasuskollisuutta.
EPSI Rating haastatteli tutkimusta varten loka-marraskuussa puhelimitse noin 2 000 Suomessa asuvaa kuluttajaa.