Hyppää sisältöön

Tutkimus: K-ruokakaupassa käy tyytyväisiä, S-kaupassa uskollisia asiakkaita

EPSI Rating -organisaation tekemä päivittäistavarakaupan asiakastyytyväisyystutkimus osoittaa, että K-ruokakaupoilla on tyytyväisimmät asiakkaat, kun taas S-ryhmän asiakkaat ovat kaupalleen uskollisimpia. Suomen Lähikauppaa asiakkaat kiittävät palvelun laadusta.

EPSI Rating -organisaatio tutki päivittäistavarakaupan asiakastyytyväisyyttä Suomessa nyt ensi kertaa.

Mikään kaupparyhmä ei yltänyt asiakastyytyväisyydessä erittäin hyviin tuloksiin, mutta hyvän rajan ylitti yksi ryhmä: K-ruokakaupat. Erityisen tyytyväisiä asiakkaat olivat kaupparyhmän suurimpiin yksiköihin eli K-supermarketteihin ja K-citymarketteihin.

S-ruokakaupat tulivat tyytyväisyysmittauksessa toiseksi ja S-ryhmässäkin tyytyväisimpiä olivat Prismojen asiakkaat. Uskollisimpia kaupalleen olivat mittauksen perusteella S-ryhmän asiakkaat. He myös käyttivät ahkerimmin kanta-asiakaskorttiaan.

Muilla osa-alueilla huonoiten pärjännyt Lidl pääsi uskollisuudessa toimialan keskiarvoon.

Korkeimmat pisteet asiakaspalvelustaan sai Suomen Lähikauppa.

EPSI Ratingin mittaamaan tyytyväisyysindeksiin sisältyvät kaupan imago, koettu tuote- ja palvelulaatu sekä koettu hinta-laatusuhde. Lisäksi tutkimus mittaa asiakasuskollisuutta.

EPSI Rating haastatteli tutkimusta varten loka-marraskuussa puhelimitse noin 2 000 Suomessa asuvaa kuluttajaa.

Suosittelemme sinulle