Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskuksen tekemän tutkimuksen mukaan perussuomalaisten viimekeväinen eduskuntavaalivoitto sai pontta median antamasta laajasta huomiosta.
- Timo Soini nostettiin tv-keskusteluissa niin sanotusti pääministerisarjaan, vaikka kannatukseltaan puolue jäi suurimmista, sanoo hankkeen vastuullinen johtaja Ville Pernaa.
Tutkimuksen mukaan vaaliuutisointia hallitsi euron talouskriisi ja perussuomalaisten kannatuksen nousuun liittyvä uutisointi. Perussuomalaisiin ei suhtauduttu pelkästään myönteisesti, vaan arvostelua esiintyi muun muassa lehtien pääkirjoituksissa.
Talouskriisistä käydyissä keskusteluissa Timo Soini ja kokoomuksen Jyrki Katainen toivat selkeimmin mielipiteensä esille. Soini vastusti euroalueen vakuusrahastoon osallistumista ja Katainen puolestaan kannatti.
Tulokset ovat ensimmäinen osa laajaa eduskuntavaalien ajan media-agendaa tutkinutta hanketta. Tutkimuksessa ovat mukana suurimmat päivälehdet, iltapäivälehdet, aikakauslehtiä, pääkanavien televisiouutiset ja sosiaalisen median aineistoja.