Hyppää sisältöön
Artikkeli on yli 11 vuotta vanha

Tutkimus: Media apuna perussuomalaisten jytkyssä

Mediajulkisuus avitti perussuomalaisia viime kevään eduskuntavaalivoitossa, kertoo tuore tutkimus. Timo Soinin nostaminen suurimpien puolueiden puheenjohtajien tv-keskusteluun oli tutkijoiden mukaan merkittävänä apuna puolueelle.

Avaa Yle-sovelluksessa

Turun yliopiston Eduskuntatutkimuksen keskuksen tekemän tutkimuksen mukaan perussuomalaisten viimekeväinen eduskuntavaalivoitto sai pontta median antamasta laajasta huomiosta.

- Timo Soini nostettiin tv-keskusteluissa niin sanotusti pääministerisarjaan, vaikka kannatukseltaan puolue jäi suurimmista, sanoo hankkeen vastuullinen johtaja Ville Pernaa.

Tutkimuksen mukaan vaaliuutisointia hallitsi euron talouskriisi ja perussuomalaisten kannatuksen nousuun liittyvä uutisointi. Perussuomalaisiin ei suhtauduttu pelkästään myönteisesti, vaan arvostelua esiintyi muun muassa lehtien pääkirjoituksissa.

Talouskriisistä käydyissä keskusteluissa Timo Soini ja kokoomuksen Jyrki Katainen toivat selkeimmin mielipiteensä esille. Soini vastusti euroalueen vakuusrahastoon osallistumista ja Katainen puolestaan kannatti.

Tulokset ovat ensimmäinen osa laajaa eduskuntavaalien ajan media-agendaa tutkinutta hanketta. Tutkimuksessa ovat mukana suurimmat päivälehdet, iltapäivälehdet, aikakauslehtiä, pääkanavien televisiouutiset ja sosiaalisen median aineistoja.

Suosittelemme sinulle