Hyppää sisältöön
Artikkeli on yli 13 vuotta vanha

Liikkuvan laajakaistan markkinointiin uudet pelisäännöt

Teleoperaattorit ottavat maaliskuun alussa käyttöön yhtenäiset pelisäännöt liikkuvan laajakaista markkinoinnissa. Tietoliikenteen ja tietotekniikan keskusliitto FiCom ry suosittelee, että sen jäsenyritykset ilmoittavat vastaisuudessa mainoksissaan, miten paljon liittymän nopeus voi vaihdella.

Avaa Yle-sovelluksessa

Moni liikkuvan laajakaistan hankkinut on ehtinyt pettyä, koska liittymä on ollut mainoksissa luvattua hitaampi.

FiComin mukaan esimerkiksi kahden megabitin enimmäisnopeudella myytävästä liittymästä pitäisi kertoa, että todellisuudessa sen nopeus voi olla 0,4 - 1,6 megabittiä sekunnissa.

FiComin toimitusjohtaja Reijo Svento sanoo, että sen jäsenyritykset ovat hyväksyneet markkinoinnin pelisäännöt. Hänen mukaansa myös viranomaiset seuraavat, kuinka ala seuraa itse laatimiaan normeja.

Kiinteiden laajakaistojen markkinointi jatkuu toistaiseksi entiseen malliin. Niistä mainoksissa ilmoitetaan vain maksiminopeus. Sventon mukaan aika näyttää, onko kiinteidenkin yhteyksien markkinointiin tarvetta luoda samanlaiset pelisäännöt kuin liikkuvaan laajakaistaan.

FiComiin kuuluvat kaikki keskeiset tele- ja internetoperaattorit.

Suosittelemme