Alueella sijainnut sementtitehdas suljettiin vuonna 1989, mutta Nordkalk louhi Ruonaojassa vuoteen 1998 asti. Yhtiön mukaan louhinnan jatkaminen Kolarissa on perusteltua, sillä Pohjois-Suomen uudet kaivoshankkeet avaavat uusia markkinoita kalkkikivituotteille.
Yhtiö on jättänyt viranomaisille ympäristölupahakemuksen joulukuussa kaivoksen avaamiseksi. Tavoitteena on aloittaa koelouhinta kesällä. Nordkalk on hakenut lupaa louhia 400 000 tonnia kalkkikiveä vuodessa.
Yhtiö ulkoistaa louhintatyön, ja alkuvaiheessa suoria työpaikkoja voi syntyä viidestä kymmeneen urakoitsijan työtavoista riippuen. Kalkkikivi murskataan Kolarissa ennen kuin se kuljetetaan asiakkaille.
Kaivos sijaitsee Kolarin kunnassa noin kaksi kilometriä Äkäsjokisuun suljetusta louhoksesta pohjoiseen. Yhtiön mukaan Ruonaojan louhos avataan siksi, että sen kalkkikivi vastaa paremmin sen asiakkaiden tarpeita kuin Äkäsjokisuun kivi.
Kaivosrata kuntoon
Kaivostoiminnan uudelleen aloittamiseen vaikutti myös Äkäsjoen vanhan kaivosrautatien kunnostaminen. Kolarista Äkäsjokisuulle. Nordkalk on ollut yhteydessä Northland Resources -kaivosyhtiöön, jonka suunnittelema Kaunisvaaran rautakaivos Ruotsin Pajalassa edellyttää myös radan kunnostamista.
Nordkalk aikoo osallistua radan rakentamis- ja korjaussuunnitelman laadintaan yhdessä Suomen liikenneviraston, Ruotsin rautatieyhtiö Banverketin ja Northland Resources -yhtiön kanssa.