Tiistaina julkaistun tutkimuksen mukaan vienti kasvoi vuodesta 2007 noin neljä miljoonaa euroa. Yhteensä suomalaista musiikkia ja musiikkialan osaamista vietiin maasta yli 23 miljoonan euron arvosta.
Lisäkasvua musiikkivientiin on tuonut erityisesti lisääntynyt livesektorin toiminta, kuten keikkamyynti ja muu konserttitoiminta. Kasvua on edesauttanut keikkamyynti ulkomaille ja lisenssisopimusten myynti.
- Kehitystä on tapahtunut siinä, ettei suomalainen musiikkivienti ole enää artistibrändien myyntiä maailmalle. Suomesta lähtee kansainvälisille markkinoille biisientekijöitä, tuottajia sekä kilpailukykyisiä managementtejä ja konsertinjärjestäjiä, kertoo Music Export Finlandin johtaja Paulina Ahokas.
Suomen musiikkiviennissä ovat aiemmin näkyneet vahvat osaamisalueet kuten klassinen- ja hevimusiikki. Nykyisin rahaa virtaa useammista eri lähteistä.
- Siihen on alkanut kasvaa rinnalle popin ja rockin edustajia sekä menestyjiä pienemmistä genreistä kuten jazzista, kertoo Ahokas
Suomalainen hevi kiinnostaa Kiinassa
Eniten vientirahaa vuonna 2008 kerättiin saksankielisestä Euroopasta sekä Pohjoismaista. Kotimaiset musiikkialan yritykset saivat entistä parempaa jalansijaa myös Yhdysvalloissa ja Japanissa.
Vuosina 2010 - 2011 musiikkiviennissa panostetaan Pohjoismaihin ja Aasian markkinoihin. Suomalainen musiikki on herättänyt kiinnostusta ainakin Kiinan YouTubessa eli Youkussa.
- Erityisesti suomalainen hard rock- ja hevimusiikki ovat kiinnostaneet. Esimerkiksi HIMin, Negativen, Nightwishin, Stratovariuksen ja Amorphiksen videoita on katsottu moninkertaisesti enemmän kuin joidenkin kansainvälisten supertähtien, kertoo Paulina Ahokas.