57 prosenttia kyselyyn vastanneista markkinointiviestintäyritysten johtajista uskoi, että suhdannetilanne paranee seuraavan puolen vuoden aikana. 42 prosenttia johtajista uskoi tilanteen pysyvän ennallaan.
Alan tulevaisuudenodotukset ovat selvästi hilpeämmät kuin Elinkeinoelämän keskusliiton teettämässä kyselyssä, jossa mitattiin teollisuuden ja palveluiden odotuksia tulevasta. MTL:n kyselyssä selviä piristymisen merkkejä odotetaan erityisesti yritysten välisessä kaupankäynnissä ja palveluissa.
Kasvuodotukset ovat kovat juuri digitaalisessa markkinoinnissa ja viestinnän asiantuntijapalveluissa. Nettinäkyvyyden ja internet-markkinoinnin uskotaan elpyvän ja kysytyimmiksi palveluiksi ennakoidaan esimerkiksi sosiaalisten medioiden kampanjoiden suunnittelua ja tuotantoa.
MTL:n teettämä barometri mittaa markkinointiviestinnän yritysten käsityksiä alan lähitulevaisuudesta. Tutkimus tehdään neljännesvuosittain.