Hyppää sisältöön

Tunkkainen betoniloukko muuttui raikkaaksi haapalehdoksi

Nuhjaantunut Espoon asema ja Espoon silta on remontoitu valoisaksi ja raikkaaksi. Myös Vantaankosken radan kolkoille asemarakennuksille suunnitellaan täysremontteja.

Kuva: WSP Finland Oy

Vuosikausia Espoon keskustaa rumentanut ja asukkaita masentanut Espoon juna-asema on viimein saanut kauniimman ja puhtaamman ulkoasun.

Espoon kaupunki osti Espoon aseman ja Espoon sillan VR:ltä kaksi vuotta sitten. Vuoden päivät kestänyt ja 6,7 miljoonaa maksanut remontti on nyt valmis.

Ensivaikutelma on raikas. Vanhan rungon päälle on lisätty paljon lasipintoja ja valaistusta on lisätty rutkasti. Myös aseman tuoksu on muuttunut tunkkaisesta raikkaaksi.

Remontti on loppusuoralla eivätkä esimerkiksi liukuportaat vielä toimi, mutta maanantaina kun aseman ja sillan avajaisia vietetään, rullaavat ne jo normaalisti.

Katossa värisevät haavalehdet, lattiaa peittää kvartsihiekka

Espoonsillalla kulkijan katse kiinnittyy ensin sen kattoon. Puoli vuotta jo paikallaan olleeseen kattoon on painettu haapakuvioita. Hämärässä katto hohtaa, sillä se on himmeästi taustavalaistu.

Lattia on tehty kellertävästä kvartsihiekka-akryylimassapinnoitteesta, joka on lasiseiniin liittyviltä reunoilta rajattu luonnonkivellä.

Suunnittelun lähtökohtana on ollut kaupungin vuonna 2007 järjestämän ympäristötaidekilpailun voittanut Mikko Rikalan teos Äspe.

– Espoo -sanan alkuperähän juontaa ruotsin kielen vanhasta sanasta äspe, joka tarkoittaa haapaa. Eli tässä suunnittelussa näkyvät tuolla katossa Espoonjoen varrella olevat haapapuut ja lattiassa Espoonjoen hiekka, kertoo arkkitehti Vesa Pekka Erikkilä WSP Finlandista.

Uuden kuoren alla on vanha 80-luvun runko

Uuden ulkoasun oheen on otettu osittain esiin vanhoja runkorakenteita, joita ei remontissa revitty, kertoo Erikkilä. Kahvilan ja lipunmyynnin vieressä on kuuden pallomaisen istuimen ryhmä.

Ennen asema kärsi runsain mitoin töhrimisestä ja hissit toimivat usein käymälöinä. Uusien hissien lasiseinät estänevät niiden tuhrimisen, mutta Erikkilä kertoo, että täysin ilman ilkivaltaa ei uusikaan ulkoasu ole saanut olla.

– Koko työmaan ajan tänne on kyllä ilmestynyt tuhruja ja graffiteja. Muutama lasikin on rikottu, mutta katto on kuitenkin pysynyt ehjänä.

Aseman ja sillan avajaisia juhlitaan ensi maanantaina. Juhlatunnelmaan pääsee avajaisjunan kyydissä Helsingistä. Juna lähtee rautatieasemalta raiteelta 13 klo 14.23 ja on Espoon asemalla klo 14.48. Juna kyytiin voi nousta myös muilta asemilta

Uudet pinnat myös Vantaan rumille asemille

Myös Vantaankosken radan korjaukset etenevät pikku hiljaa. Martinlaakson aseman korjaus alkaa kesällä, kun liikennevirasto aloittaa ratasillan korjauksen.

Sen jälkeen päästään korjaamaan laituritasoa ja asemarakennusta. M-junan asemat ovat huonossa kunnossa ja pahoin töhrittyjä. Radan ja asemien kunnostus on kuitenkin saanut odottaa, koska kunnossapitorahat ovat loppu.

Tavoitteena on kunnostaa kaikki M-junan asemat vuoteen 2014 mennessä kun kehärata valmistuu ja radalla alkaa lentokenttäliikenne.

Suosittelemme sinulle