Kuntien eläkevakuutus kummastelee, miten alus voidaan tuoda paikalle, jonka avonaiseksi jättäminen oli yksi tärkeimmistä päämääristä aluetta suunniteltaessa.
Rakennuspäällikkö Matti Heinon mukaan aie pilaa maiseman ja on määräysten vastainen.
- Laivalle on rakennettava korkeat rampit sisäänkäyntiä varten, asuntolan asukkaille on osoitettava parkkipaikat ja väestönsuojakin vaaditaan, luettelee Heino. Hotelliin puolestaan tullaan ja sieltä lähdetään kaikkina vuorokauden aikoina, eli liikenne tulee muuttamaan nykyisten asukkaiden elämää monella tapaa.
Luontainen sijoituspaikka hienolle alukselle on rannikkolaivojen alueeksi varattu Barkerin puiston edusta Förin vieressä. Myös muut isot alukset on sijoitettu puiston edustalle, missä niiden ympärille jää tilaa, toteaa Matti Heino.
Länsirannalle on satanut kiitosta
Rakennuspäällikkö Matti Heino on kaivanut esille useita palkintoja voittaneen länsirannan arkkitehtikilpailun säännöt ja tuomarien perustelut voittoisalle suunnitelmalle.
- Turun kaupunki sai arkkitehtien Safa-palkinnon vuonna 1998 siitä, että Aurajoenranta jatkaa yli 700 vuotta vanhaa kulttuurihistoriaa ja avaa kaupunkilaisille uuden ulottuvuuden jokikatuineen. Samana vuonna länsirannan rakentaminen nimettiin "kuntatekniikan saavutukseksi", joka parantaa elinympäristöä ja edistää kestävää kehitystä, Heino luettelee esimerkkejä.
- Pitäisikö Turulta nyt ottaa pois nuo palkinnot, koska perustelut eivät enää päde, hymähtää länsirannan viiden kiinteistöyhtiön hallituksessa istuva Matti Heino.
Uusi käänne jokirannassa sotii Heinon mukaan sekä kilpailun aatepohjaa, että itse länsirantasopimusta vastaan. Se solmittiin 2.10.1990 Turun kaupungin ja Kuntien eläkevakuutuksen välillä. Tuolloin pidettiin virheenä suunnitella isoja rakennusmassoja rantavyöhykkeelle, kun ehdotuksia pantiin paremmuusjärjestykseen. Oleellisena pidettiin myös, että asunnoista on jokinäkymä. Kilpailussa osoitettiin paikat vain museolaiva Sigynille, vierasvene- ja rannikkolaivasatamalle. Muuta isoa laivapaikkaa kaavassa ei ole varattuna, tulkitsee Heino.
- Itse asiassa asuntolalaivan siirto jokirantaan on kuin viisikerroksisen kerrostalon uittaminen paikalle. Arvostetuinta koko länsirannan rakentamisessa on ollut joenrannan avaaminen kevyelle liikenteelle ja kävelijöille. Myös telakan vanhan slipin kohdan toteutus avasi kapean joen näkymää laajimmalle kuin millään muulla kohdalla. Kristina Reginan tulo siihen sulkee näkymän, Heino maalaa.
Muuttoliike voi alkaa
Kuntien eläkevakuutuksen rakennuspäällikkö Matti Heino myöntää, että pelättävissä on myös asukkaiden lähtö. Kiinteistöt rakennettiin vuokratuottoja silmälläpitäen.
- Maisemalisää maksavat vuokralaiset saattavat äänestää jaloillaan ja sitten täytyy miettiä, millä hinnoilla saadaan uusia vuokralaisia, huokaa Heino.
Kuntien eläkevakuutus on ensimmäisenä esittänyt virallisen kantansa suunnitelmaan. Naapureiden kannanottoja odotetaan elokuun loppuun saakka. Satama on myöntänyt Kristina Reginalle tilapäisen viiden vuoden sijoitusluvan. Asiaa käsitellään aikanaan rakennuslautakunnassa. Vielä on epäselvää, vaatiiko hanke rakennusluvan vai toimenpideluvan.