Hyppää sisältöön
Artikkeli on yli 13 vuotta vanha

Rajavartiolaitos esitteli pehmeän mutta tehokkaan Koalansa

Helikopterikalustoaan uusiva rajavartiolaitos on esitellyt ensimmäisen uuden Koala-kevythelikopterinsa Helsingissä. Rajavartiolaitoksen yhdestätoista kopterista kahdeksan menee vaihtoon lähivuosina. Uusilla Koaloilla pystytään valvomaan entistä paremmin laajoja alueita pohjoisessa, mistä vähennetään raja-asemia ja vartijoita.

Rajavartiolaitoksen AW 119 Ke Koala -helikopterin ohjaamo ulkopuolelta. Roottori. Pyyhkimet.
Kuva: YLE
Avaa Yle-sovelluksessa

AW 119 Ke Koala irtoaa maasta vaivihkaa, pehmeästi kuin huvipuiston laite. Hetkessä Malmin lentoasema pienenee ja kopterin ikkunasta avautuu mahtava näkymä yli puolipilvisen Helsingin. Mutta missä on lavoista lähtevä tärinä?

- Tämä on aika mukava tällainen uudenaikainen helikopteri. Tässä ei hirveen isoja värinöitä ole, lentäjä Markus Korhonen kertoo radiolla matkustamoon.

Philadelphiassa valmistettu italialaislähtöinen kopteri kiitää esittelylennon aikana enimmillään 260 kilometriä tunnissa. Korvattavilla yksimoottorisilla Agusta Bell 206 -koptereilla matkanopeus jää kahteensataan.

Juuri nopeus on Koalan yksi tärkeimmistä valteista korvattaviin, jo 1960-70-luvuilta asti käytössä olleisiin AB 206 -koptereihin verrattuna. Myös toimintamatka pitenee huomattavasti. Koala pystyy lentämään tankkaamatta Helsingistä Rovaniemelle, mihin vanhat kopterit eivät kykene.

Laitteet lisääntyvät, väki vähenee

Kopterihankinta on jo 90-luvulla aloitetun rajavartiolaitoksen strategian mukainen: rajavalvontaa teknistetään, liikkuvuutta parannetaan ja väkeä vähennetään. Koalat parantavat valvontaa erityisesti pohjoisessa, mistä väkeä ja raja-asemia vähennetään.

- Nopealla helikopterilla pystytään kattamaan laaja alue hyvinkin nopeasti itärajan pinnassa. Me pystytään viemään meidän partioita kohteelle nopeasti. Tätä kautta henkilöstövoimavaroja voidaan oikeasti säästää, sanoo vartiolentolaivueen komentaja, eversti Antti Pesari.

Ensimmäinen Koala tuli Suomeen kolmisen viikkoa sitten. Seuraava saapuu kontissa syys-lokakuussa, ja loput helmi-maaliskuussa. Kaksi ensimmäistä sijoitetaan Helsinkiin, ensi vuonna tulevat Rovaniemelle.

Koala-hankintoihin tulee rahaa Euroopan unionilta, sillä EU:n ulkorajarahasto rahoittaa yhden koptereista. Kolme miljoonaa euroa kappaleelta maksavilla yksimoottorisilla valvotaan vain maa-alueita.

Meripelastuskopterien malli mietinnässä

Meripelastukseen hankitaan 2015 mennessä neljä kaksimoottorista kopteria, jotka ovat monin verroin pikku-Koaloita kalliimpia. Kopterimallista ei ole vielä päätöstä, mutta niitä varten valtion budjettiin on varattu runsaat 60 miljoonaa euroa.

Rajavartiolaitoksen kopterilaivueen mammuteilla, 20 henkilöä kuljettavilla keskiraskailla Super Puma-koptereilla, lennetään vielä arviolta ainakin vuoteen 2020 saakka.

Esittelylento kestää viitisen minuuttia, ja Koala hiipii jo matalalentoa kohti kotipesäänsä Malmilla, missä rajavartiolaitos valmistelee lentotoiminnan 80-vuotisjuhlintaa.

1930 käyttöön otetun ensimmäisen lentokoneen Sääksi II:n pilotti ei osannut edes unelmoida laitteista, joita kopterilentäjä Markus Korhosen ulottuvilla on: pimeänäkölaitteet, metsäpalonsammutusjärjestelmä, nopea laskeutumisköysi, tietokonejärjestelmä, jolla näkee missä maapartiot liikkuvat..

Kojelaudan päällä nököttää vaaleanpunainen pehmonalle, jolla on sylissään punainen sydän. Se ei tainnut tulla kopterin mukana?

- Jos katsot tarkemmin, niin se on koala. Lapsilta saatu, päälennonopettaja Korhonen paljastaa.

Suosittelemme