Pirkanmaan markkinoinnissa pitäisi YLE Tampereen kuuntelijoiden mielestä ajatella Pyynikin näkötornista näkyvää maisemaa kauemmaksikin. Esimerkiksi Mäntän alueen ainutlaatuinen laajeneva museotoiminta pitää saada osaksi vetävää pirkanmaalaista matkailua. Samaan pakettiin voisi lisätä retken Vilppulankoskelle ja Mäntän vuorelle.
Lauri Viidan päiviä ehdotettiin Pispalan kulttuurielämän vahvistamiseksi, sekä vinkattiin Hämeenkyröä nostamaan profiiliaan kansainvälisesti Nobel-palkitun F.E. Sillanpään avulla.
Moni soittaneista pirkanmaalaisista kannusti panostamaan brändäyksessä ainutlaatuiseen vesistöön ja sisävesiristeilyihin. Mystinen suomaa - Pirkanmaa voisi myös vedota luontoarvoillaan, kun taas perinteinen puilla lämpiävä sauna ja ulkohuussi ovat ulkomaalaisturistille kokemuksena jo elämyksiä sinällään.
Tyrvääläinen klimppisoppa ja Karkun limppu vievät radion suoraan lähetykseen soittaneen mukaan turisteilta viimeisetkin epäilykset Pirkanmaan vetovoimasta. Ja päälle kutunjuustoa.
Turvallista, mutta erilaista
Ajatukset sopivat aika hyvin yhteen virallisen työryhmän mietteiden kanssa, sanoo brändityön johtaja, kehitysjohtaja Anne-Mari Järvelin kaupunkiseudun elinkeino- ja kehitysyhtiö Tredeasta.
- Matkailussa on otettu sellainen linja, että me tavoittelemme niin sanottuja moderneja humanisteja, eli ryhmää joka on noin 15 prosenttia maailman matkailevasta väestöstä. Tämä on sellainen kohderyhmä, joka on nähnyt jo kaiken. He ovat käyneet Pariisit ja Lontoot ja New Yorkit.
He hakevat jotain uutta ja erilaista, mutta silti turvallista, Järvelin kertoo.
- Ei mitään hirveän extremeä, mutta kuitenkin jotain, missä on särmää.