Uuden verkkopalvelun testissä kirjastojen tiedonhakupalvelu vastasi kuudessa minuutissa kysymykseen, miksi meksikolainen kuolleiden päivä on iloinen juhla. Tuona päivänä kuolleet ovat voineet palata elävien pariin. Vastaus oli oikein. Se oli löytynyt englanninkieliseltä matkablogisivustolta, jonka kirjastonhoitaja oli löytänyt Wikipediasta.
Internetissä toimivaa avointa tietosanakirjaa Wikipediaa pidetään hyvänä, mutta ei aina täysin luotettavana tiedonhakulähteenä. Se tarjoaa nopeita vastauksia, jotka eivät kuitenkaan aina ole täysin oikeita.
- Tämä on chat-palveluiden ongelma, kirjastojen verkkopalveluiden suunnittelija Nina Granlund sanoo.
Granlund kertoo, että amerikkalaisten tutkimustenkin mukaan chat-palveluissa yritetään löytää tietoa mahdollisimman nopeasti.
- Kyllähän meillä on tietenkin ihan selkeät ohjeet, mutta koska chat-palvelu on juuri avattu, etsimme vielä palvelumme käytäntöjä ja sitä, miten voimme kehittyä, Granlund arvioi.
Granlundin mukaan uusi verkkopalvelu auttaa erityisesti niitä, jotka eivät osaa käyttää hakukoneita kuten esimerkiksi Googlea. Hän painottaa, että kysymyksiä tulee myös kirjastojen tarjoamista muista palveluista.
- Olemme ajatelleet myös sellaisia ihmisiä, jotka itse eivät osaa hakea hyvin yleisistä palveluista. Tarjoamme pika-apua siihen, mistä voi etsiä tietoa. Lisäksi tietoa kysytään paljon kirjastojen palveluista yleisesti.
Kirjastonhoitajien chattineuvontaa tarjoaa 14 kunnan- ja kaupunginkirjastoa ympäri Suomea.