Hyppää sisältöön
Artikkeli on yli 12 vuotta vanha

Lehti: Lastenkirjojen oheiskrääsästä isommat rahat

Lastenkirjojen hahmoista tehtyjä oheistuotteita myydään enemmän kuin itse kirjoja, kertoo ruotsalaislehti Svenska Dagbladet. Itse kirjamyynnistä voi tulla esimerkiksi vain 15 prosenttia tavaramerkin tuloista.

Leike Svenska Dagbladetista
Kuva: Svenska Dagbladet / YLE Uutisgrafiikka
Avaa Yle-sovelluksessa

Näin on esimerkiksi Inger ja Lasse Sandbergin luomien satuhahmojen kohdalla. Ruotsissa suosituista Pikku-Annasta ja Kummitus Lapasesta tehdyt lelut ja lastentarvikkeet ovat löytäneet selvästi useampaan kotiin kuin varsinaiset kirjat. Sama näkyy jouluostoksilla Ruotsissa myös Peppi Pitkätossun ja Maailman vahvimman Nallen oheistuotetarjonnassa.

Svenska Dagbladetin haastattelema asiantuntija selittää ilmiötä kulutusyhteiskunnan hengellä. Kirjallisuustieteen professori Lena Kåreland uskoo, että moni hahmotuotteita keräilevä ei ole koskaan lukenut alkuperäisiä satuja.

Sandbergin pariskunnan kirjahahmoista ryhdyttiin tekemään nukkeja jo 1980-luvulla, mutta perheyrityksen mukaan oheistuotteiden myynti lähti selvään kasvuun vasta viime vuosina.

Suosittelemme sinulle