Hylätyn lapsen sijaan vaunuissa oli Unicefin allekirjoittama viesti ”Kiitos, että välität. Toivottavasti kaltaisiasi tulee lisää.”.
Suurimmissa kaupungeissa toteutettu tempaus avasi Unicefin kevään Ole hetken äiti -kampanjan, jolla kerätään rahaa hädänalaisille lapsille kaikkialla maailmassa. Kampanjapäällikkö Veera Videniuksen mukaan ohikulkijat reagoivat vaunuista kuuluvaan itkuun voimakkaasti. Hylätyt lastenvaunut ovat herättäneet paljon tunteita.
- Lapsen itku on voimakas signaali. Sen pitäisi herättää äidinvaistot sukupuoleen ja elämäntilanteeseen riippumatta.
Vaikka kampanja kehottaa olemaan hetken äiti, haluaa Unicef vedota kaikkiin kansalaisiin.
- Äiti on voimakas sana, joka herättää tunteita. Se on mielentila ennemmin kuin biologiaa, sanoo Videnius.
Unicef aikoo kevään aikana arpoa kampanjaan lahjoituksena saamansa vaunut niitä tarvitsevien kesken.