Hyppää sisältöön

Hylätyt lastenvaunut ihmetyttivät aamuruuhkassa

Unicefin markkinointikampanja herätti kummastusta tiistaiaamuna eri puolilla Suomea. Järjestö toimitti aamuruuhkaan 15 sinistä lastenvaunua, joista kuului lapsen ääntelyä. Tempauksella haluttiin herätellä ihmisiä mukaan lastensuojelutyöhön.

Ohikulkija kurkistaa hylättyihin vaunuihin, joista kuuluu itkua.
Kuva: YLE / Katja Salminen

Hylätyn lapsen sijaan vaunuissa oli Unicefin allekirjoittama viesti ”Kiitos, että välität. Toivottavasti kaltaisiasi tulee lisää.”.

Suurimmissa kaupungeissa toteutettu tempaus avasi Unicefin kevään Ole hetken äiti -kampanjan, jolla kerätään rahaa hädänalaisille lapsille kaikkialla maailmassa. Kampanjapäällikkö Veera Videniuksen mukaan ohikulkijat reagoivat vaunuista kuuluvaan itkuun voimakkaasti. Hylätyt lastenvaunut ovat herättäneet paljon tunteita.

- Lapsen itku on voimakas signaali. Sen pitäisi herättää äidinvaistot sukupuoleen ja elämäntilanteeseen riippumatta.

Vaikka kampanja kehottaa olemaan hetken äiti, haluaa Unicef vedota kaikkiin kansalaisiin.

- Äiti on voimakas sana, joka herättää tunteita. Se on mielentila ennemmin kuin biologiaa, sanoo Videnius.

Unicef aikoo kevään aikana arpoa kampanjaan lahjoituksena saamansa vaunut niitä tarvitsevien kesken.

Suosittelemme sinulle