Savonlinnan Oopperajuhlien satavuotisjuhlakauden valmistelut ovat mittavat. Juhlat tuottaa itse viisi eri oopperateosta ja vieraileva Norjan valtionooppera tuo vielä kaksi teosta lisää. Ohjelmassa on paljon konsertteja ja kansainvälinen laulukilpailu. Erikoista juhlakesänä on oheistapahtumien suuri määrä.
- Oopperatuotannot ovat edennet suunnitelmien mukaan, mutta oheistapahtumissa on paljon uutta luotavaa. Niin kaupunkilaiset, mökkiläiset kuin turistitkin voivat kohdata runsaasti taidetta ja kulttuuria ilmaisissa ja edullisissa tapahtumissa. Esimerkiksi viihdemusiikkia tulee tarjolle, lupaa oopperanjohtaja Jan Hultin.
Tutut teokset myyvät, uusia pitää myydä
Etenkin tutut klassikkoteokset kiinnostavat yleisöä. Mozartin ”Taikahuilu”, Verdin ”Aida” ja Wagnerin ”Lentävä hollantilainen” ovat oopperajuhlien kaikkien aikojen suosituimmat teokset. Maailmanensi-illat, nettiyhteisön laatima ja Markus Fagefuddin säveltämä ”Free Will” ja Kimmo Hakolan ”La Fenice”, kiinnostavat puolestaan kiihkeämpiä oopperanystäviä ja kansainvälisiä tiedotusvälineitä.
- Uutuusteosten markkinoinnissa on vielä tekemistä, myöntää Jan Hultin. Haastetta on myös vierailevissa tuotannoissa, Benjamin Brittenin ”Peter Grimes” ja Gisle Kvernokkin ”Neljäs yövahti”, jota ei Suomessa ole ennen nähty.
Uudet markkinointiväylät käytössä
Savonlinnan Oopperajuhlien markkinointi ja myynti siirtyy yhä enemmän sähköisiin kanaviin. Jo yli puolet oopperalipuista myydään intenertin kautta ja moni myös tulostaa lippunsa itse. Uusin markkinointiväline on puolestaan tablettitietokone, jonka kautta julkaistiin juhlien englanninkielinen esite.
- Savonlinnan Oopperajuhlat on varmasti maailman innovatiivisimpia oopperataloja. Miellän oli sentään internetissä joukkoälyllä tehty ”Opera by You”-projekti, josta syntyi Free Will” –teos, sanoo myyntipäällikkö Janne Rönnbäck.
- Jos ajatellaan nykyajan mainonnan ja markkinoinnin välineitä, niin kyllä nämä tablettitietokoneet ovat tulleet jäädäkseen, sanoo Rönnbäck. Tablettitietokoneet yleistyvät Suomessakin ja Keski-Euroopassa ja Yhdysvalloissa niitä käytetään todella paljon.
Juhlille tehtiin suomenkielinen painettu lehti, ja sillä haluttiin palvella myös ulkomaisia asiakkaita. Englanninkielellä lehti julkaistiin tablettitietokoneille.
- Oopperayleisö viettää aikaa myös internetissä, mutta ei ole mainonnalla kovin hyvin tavoitettavissa. Mutta he löytävät sähköisesti hyvin sen tiedon, jota ovat hakemassa, sanoo Rönnbäck..
Sähköisessä lehdessä on myös liikkuvaa kuvaa ja ääntä sekä linkkejä oopperajuhlien nettisivuille. Parilla kosketusnäytön hipaisulla Rönnbäckin iPod alkaakin soittaa näytettä. Johan Botha Radameksen roolissa kajauttaa aariansa ”Celeste Aida” vakuuttavalla tavalla.