Hyppää sisältöön
Artikkeli on yli 14 vuotta vanha

Luomupuuvillan tuotanto lisääntyy voimakkaasti

Luomupuuvillan tuotanto kasvaa voimakkaasti. Etenkin suuret ketjut lisäävät jatkuvasti luomupuuvillaisten vaatteiden osuutta. Valmistajat myös hakevat entistä hanakammin virallisia ympäristömerkkejä tuotteilleen.

Ympäristömerkki EU-kukka.
Kuva: YLE
Avaa Yle-sovelluksessa

Vaikka lämpömittarit näyttävät vielä hellelukemia, on vuodenaika vaatekaupoissa jo vaihtunut. Vaateketjujen syksyn trendimallistoissa näkyy entistä vahvemmin se, että luomupuuvilla ei ole enää vain vauvanvaatteiden materiaali.

Luomualaa seuraavan Organic Exchange-järjestö tilastoi puuvillan luomuviljelyn lähes tuplaantuneen viime vuonna verrattuna edellisvuoteen. Viiden eniten luomupuuvillaa myyvän tekstiilivalmistajan joukossa ovat mm. Nike, Zara sekä Hennes&Mauritz.

- Luomupuuvillan tuotanto lisääntyy maailmassa, saatavuus paranee, jolloin me voidaan yhä enemmän käyttää sitä meidän tuoteissa, kertoo markkinointiassistentti Heidi Lindholm Hennes&Mauritzista.

Monella vaatevalmistajalla on käytössä omia ympäristömerkintöjä, joilla vakuutetaan tuotteen valmistetun luomukriteerien mukaisesti. Niin sanottuja virallisia ympäristömerkkejä ovat esimerkiksi pohjoismainen joutsenmerkki ja EU-kukka.

- Pitää tietää missä puuvilla on viljelty ja mitä kautta se tulee. Tämä on joillekin valmistajille aika vaikeata, sanoo SFS-Ympäristömerkinnän osastopäällikkö Sinikka Karppelin.

Karppelinin mukaan varsinkin pienten valmistajien voi olla vaikea saada tietoa materiaaliensa alkuperästä. Silti virallisiakin ympäristömerkkejä haetaan entistä enemmän, kertoo Karppelin.

- Kiinnostus on ihan selkeästi lisääntynyt viime aikoina. Se näkyy siinä, että valmistajat ja maahantuojat miettivät että mitä tuotteita tarjoavat ja mitä ne sisältävät.

Myös vaateostoksilta tavoitettu raahelainen Laura Tuikkala ostaa usein tuotteita sen vuoksi, että niissä on merkintä luomupuuvillasta.

- Onhan se hyvä asia aina, ja jos ne on vielä hyvännäköisiä niin vielä parempi, Tuikkala kommentoi.

Luomupuuvillan viljely kasvaa kovaa tahtia, mutta osuus kaiken puuvillan tuotannosta on vielä vasta prosentin luokkaa. Esimerkiksi KappAhl-ketjun tuotteista jo yli kymmenes on ympäristömerkittyjä. Hennes&Mauritz on kasvattanut muutamassa vuodessa luomupuuvillan osuutta tuotteistaan ja tavoitteena on lisätä sitä edelleen 50 prosenttia vuosittain.

Suosittelemme