Kaikkien aikojen suomalaiskuljettajiin kuuluvalle Tommi Mäkiselle ei tämänkertaisen Suomen MM-rallin reitillä ole monta vierasta mäennyppylää. Keski-Suomen kasvatti tuntee kotitienoonsa soratiet viimeistään perimätiedon perusteella.
Tommi Mäkinen miettii uransa jatkoa syyskuussa.
Puuppolasta, Jyväskylän maalaiskunnasta kotoisin oleva Mäkinen on viime vuodet kiertänyt maailmaa sellaista vauhtia, että kotipolut ovat päässeet välillä pölyttymään. Mäkinen, 39, joutuu tunnustamaan, että 15 vuoden tauon jälkeen MM-rallikartalle palannut Urrian maineikas erikoiskoe Jyväskylän länsipuolella on nelinkertaiselle maailmanmestarillekin outo ajettava.
- Kun Urrian pikataipaleeseen tutustuttiin, enhän minä tiennyt, missä oikein olemme. Ei ole tullut siellä päin ajettua ensimmäisen Suurajokertani 1987 jälkeen, Mäkinen hämmästeli.
Urrian erikoiskoe Keuruun suunnalla oli viimeksi Suomen-rallin ohjelmassa juuri 1987. Silloin Mäkisen matka katkesi Lancialla keskeytykseen.
Nyt, 16 vuotta myöhemmin ja Jyväskylästä viisi voittoa kaapanneena, Mäkinen lähtee rallitaipaleelle kuin hyppäisi pimeään. Toinen kausi Subarulla on sujunut edellisen tavoin takkuisesti. Parhaimmillaan Ruotsissa toiseksi yltänyt Mäkinen on kuljettajien MM-sarjassa vasta yhdeksäntenä, 28 pistettä Peugeotin johtavaa Richard Burnsia jäljessä.
- Neljä keskeytystä, eli puolessa tämän kauden kisoista. Harvoin tällaisista asemista olen täällä kilpailemaan lähtenyt, Mäkinen puisteli päätään pettyneenä.
- Totta kai yritämme tuloksissa niin korkealle kuin suinkin pääsemme. Saa nähdä, mihin rahkeet riittävät. Uuden-Seelannin kisa huhtikuussa muistuttaa Suomen rallia, ja silloin keväällä pysyimme alussa kärjen vauhdissa, Mäkinen muisteli itsensä ja kartanlukijansa Kaj Lindströmin tekemisiä.
Mäkinen oli Uudessa-Seelannissa seitsemäs, aikasakon rasittamana kymmenen minuuttia voittajalle Marcus Grönholmille hävinneenä. Mäkisen kaksi viime kilpailua Kyproksessa ja Saksassa ovat päättyneet keskeytyksiin.
Uran jatkopäätös syyskuun alkuun
Mitsubishilla suuret voittonsa ajanut Mäkinen ei ole oikein sopeutunut Subarun ohjaamoon. Urallaan 24 MM-rallia voittanut suomalainen pysyi voittokannassa heti ensimmäisessä Subarulla ajamassaan MM-kilpailussa, kun Mäkinen voitti Monte Carlossa tammikuussa 2002.
Sen jälkeen hän on jäänyt Subarulla tallikaverinsa Petter Solbergin varjoon. Nouseviin rallikuljettajiin kuuluva Solberg on viimeksi kuluneen yhdeksän kuukauden aikana ajanut kahteen MM-voittoon. Hän on kukistanut suomalaisen tallikaverinsa keskinäisissä kilpailuissa 13-6.
Moni uskoo turhautumista vastaan taistelleen Mäkisen jo päättäneen kilpauransa lopettamisesta. Hän kuitenkin kiistää päättäneensä vielä mitään.
- Urani jatko ratkeaa syksyn aikana, ennen tai jälkeen Australian MM-rallin, Mäkinen viittasi Suomen MM-rallin jälkeen syyskuun alussa ajettavaan kilpailuun.
- Ongelmia auton kanssa on ollut. On ollut motivaatio koetteella, kun mahdollisuudet taistella maailmanmestaruudesta ovat menneet, Mäkinen myönsi.
- Nyt näyttää siltä, että jousitus ja renkaat ovat paremmalla tolalla, hän uskoi.
Norjan Solbergin jokin aika sitten tekemä sopimus Subarulla kestää vuoden 2006 loppuun asti. Mäkisen kontrahti on katkolla tämän kauden jälkeen.
- Ilmeisesti Subaru haluaisi pitää minut leivissään, Mäkinen mietti Jyväskylän MM-rallin huoltovarikolla empivällä äänenpainolla.
STT