Hyvä tarina, kirjailijavierailut ja koulun järjestämät lukutunnit ovat esimerkkejä keinoista, joilla nuoria voi innostaa lukemaan. Opetushallituksen ja Äidinkielen opettajain liiton kaksipäiväisessä tilaisuudessa 250 opettajaa pohtii, kuinka houkutella nuoria kirjojen pariin.
- Kyllä ihan hurjan paljon vielä koulukin voi tehdä, jos koululla tarjota tuoretta, hyvää kirjallisuutta. Kyllä silloin kirjallisuuden pariin löytävät nekin nuoret, joilla kotona ei ole sitä mahdollisuutta, äidinkielen lehtori Marja Rikaniemi sanoo.
Ylen aamu-tv:n vieraina olleet Marja Rikaniemi ja Äidinkielen opettajain liiton puheenjohtaja Minna Harmanen ovat huomanneet muutoksen nuorten lukutottumuksissa.
Silloin kun valitaan teosta, oppilaat toivovat aina ohuita kirjoja.
Marja Rikaniemi
- Lyhytjännitteisyys näkyy lukemisessa. Silloin kun valitaan teosta, oppilaat toivovat aina ohuita kirjoja. Tuntuu, että se on aina vaan suositumpaa, Rikaniemi kertoo.
Minna Harmasen mukaan kirjallisuus antaa oppilaille kuitenkin positiivisia kokemuksia, jotka ovat kaikkea muuta kuin tylsiä. Alakoulussa tietty kirja ja yhteinen lukukokemus voivat jäädä mieleen, ja lukiossa oppilaat puolestaan saattavat yllättyä, kuinka rajuakin kirjallisuus voi olla.