Espoon modernin taiteen museossa Emmassa esitellään autotaidetta. Taidemuseoon on tuotu sisälle kuuluisien kuvataiteilijoiden suunnittelemia BMW-autoja. Autoja ovat tehneet muun muassa Jeff Koons, Andy Warhol ja Frank Stella.
17 auton taidekokoelmasta Emmassa on esillä kuusi. Ensimmäinen taideauto oli vuonna 1975 tehty Alexander Calderin suunittelema auto.
Ralliautoilijan kaverit vain sattuivat olemaan Alexander Calder, Andy Warhol ja Frank Stella.
- Ralliautoilija Hervé Poulain oli yhtä intohimoisesti kiinnostunut kilpa-autoista kuin nykytaiteesta, ja kysyi kavereiltaan 1970-luvun puolivälissä, josko he suunnittelisivat kilpa-autoja Ranskan Le Mans -kisaa varten. Ja nuo kaverit vain sattuivat olemaan Alexander Calder, Andy Warhol ja Frank Stella, kertoo BMW:n kulttuuriyhteistyöjohtaja, taideautoista vastaava Thomas Girst.
BMW lähti taideprojektiin mukaan, koska kuvanveistäjä Alexander Calder ja kilpa-autoilija Hervé Poulain löysivät yhtiöstä kolmannen taiteenystävän, BMW Motorsportsin johtajan Jochen Neerpaschin.
Autot tuotiin museoon silkkihansikkain
BMW:n taideautokokoelma on korvaamattoman arvokas tänä päivänä.
- En halua puhua niiden arvosta. Mutta Andy Warholin työt myyvät yli 80 miljoonalla dollarilla ja kyllähän tämän kokoelman arvo on kymmeniä tai satoja miljoonia, kertoo Thomas Girst.
Museon konservaattori ei paljasta, miten isot autot kuljetettiin museoon.
- Mutta sen voin kertoa, että BMW:n miehet rullasivat ne paikoilleen pehmeät puuvillahanskat kädessään.
Autoja ei kuitenkaan aina käsitellä silkkihansikkain, sillä jokainen niistä on ollut ralliradalla ja Andy Warholin maalaama auto jopa uudestaan radalla vuonna 2009.
Andy Warholin muut työt myyvät yli 80 miljoonalla dollarilla ja kyllähän tämän kokoelman arvo on kymmeniä tai satoja miljoonia.
- Kun kuulin ideasta, sanoin, että aion kahlita itseni tuohon autoon kuin Greenpeace, koska nämähän ovat museoesineitä, mutta kyllä se vaan vietiin radalle kunniakierrokselle, kertoo Thomas Girst.
Aivan yksinkertaista ei taiteen ja rallin yhdistäminen kuitenkaan ole, sillä kilpa-ajo taideteoksella on oma taiteenlajinsa.
- Se on ollut iso huoli esimerkiksi Jeff Koonsille, jonka auto ajoi kilpaa 2010. Hän pelkäsi, etteivät rallikuskit uskalla ajaa yhtä nopeasti, kun he tietävät olevansa sisällä taideteoksessa. Mutta kun he painavat kaasun pohjaan he eivät piittaa siitä, kuka auton on maalannut, naureskelee Girst.
Andy Warhol maalasi autonsa itse - puolessa tunnissa
Ensimmäisen taideauton jälkeen seuraavat suunnittelivat Frank Stella, Roy Lichtenstein ja Andy Warhol. Warhol oli ensimmäinen, joka päätti maalata autonsa itse.
- Andy Warhol maalasi auton puolessa tunnissa. Ja osa paikallaolijoista ei ehtinyt kuvata tapahtumaa. Warhol ehdotti, että hän maalaisi toisen auton, autopajan pitäjän BMW:n. Pajan omistaja sanoi, että ei käy - ja kyllä hän harmittelee sitä nyt eikä varmasti kerro tätä tarinaa, nauraa Thomas Girst.
Warholin maalaamassa autossa näkyy todellakin Warholin kädenjälki, sillä signeeraus on tehty sormin märkään maalipintaan.
BMW Art Cars -näyttely on esillä Emmassa 1.9. - 31.10.