Hyppää sisältöön

Työryhmä esittää: Merenkurkun liikenteeseen uusi malli ja alus

Merenkurkun liikennettä pohtinut työryhmä esittää uutta toimintamallia Merenkurkun laivaliikenteen turvaamiseksi. Tavoitteena olisi uuden aluksen hankinta. Aluksen tulisi olla erityisesti Merenkurkun liikenteeseen suunniteltu ympäristöystävällinen ja jäissä hyvin liikkuva alus.

Kuva: Jarkko Heikkinen / Yle
Ulla Kuivasmäki

Merenkurkun liikenteen tulevaisuutta pohtinut työryhmä esittää, että Merenkurkun liikenteeseen hankitaan uusi alus. Alus turvaisi liikenteen Vaasan ja Uumajan välillä ja mahdollistaisi alueiden elinkeinoelämän kehittämisen ja erityisesti rahtiliikenteen lisäämisen.

Alueen toimijat vastaisivat liikenteestä ja nykyisestä joukkoliikennetuesta luovuttaisiin. Liikenteeseen tarvittaisiin uudempi alus, koska tällä hetkellä väliä liikennöivä alus on vanha, hidas ja huonosti jäissä kulkeva, mikä tuo epävarmuutta liikenteeseen.

Uuden aluksen hankinnan rahoittamiseen voi mahdollisesti saada tukea EU:sta. Työryhmä ehdottaa, että Vaasan ja Uumajan kaupungit ja Merenkurkun alueen toimijat tekevät yhteistyötä EU-tukien hakemiseksi ja tarvittavan kansallisen rahoituksen varmistamiseksi.

Uusi alus maksaa arviolta 85 miljoonaa euroa

Uuden aluksen hankkiminen Merenkurkkuun toisi Vaasan seudun kunnille 7-8 miljoonan euron laskun. Samalla summalla aluksen hankintaan tulisi osallistua myös Uumajan seudun. Merenkurkun liikennettä pohtinut työryhmä laskee, että uusi alus maksaisi 85 miljoonaa euroa.

Loput kustannukset jakaantuisivat Suomen ja Ruotsin valtioiden ja EU:n kesken. Eri osapuolilla on kiire sitoutua työryhmän esittämiin toimenpiteisiin, sillä EU-rahojen ensimmäinen haku on jo loppuvuonna.

Ministeri tyytyväinen työryhmän esitykseen

Uusi alus vahvistaisi Merenkurkun asemaa osana Eurooppa-tie 12:sta. Lauttayhteydellä autoilla on 800 kilometriä lyhyempi reitti kuin Perämeren pohjukan kiertävä maantie. Lauttayhteys lisäisi myös kehitysmahdollisuuksia Norjan, Venäjän ja Baltian maiden suuntiin.

- Pidän esitettyä uutta toimintamallia hyvänä pitkäntähtäimen ratkaisuna. Se on myös uuden liikennepolitiikan mukainen, koska se on asiakaslähtöinen ja huomioi merenkulkuun kohdistuvat ympäristövaatimukset, ministeri Merja Kyllönen sanoi tänään torstaina raportin luovutustilaisuudessa Helsingissä.

Loppuraportti sisältää pitkäntähtäimen toimenpide-ehdotukset henkilö- ja tavaraliikenteen turvaamiseksi Merenkurkussa. Tällä hetkellä Vaasan ja Uumajan välistä lauttaliikennettä tuetaan joukkoliikenteenä. Suomen valtion osuus vuosittain maksettavasta tuesta on 250 000 euroa ja tuki sisältyy vuoden 2013 valtion talousarvioehdotukseen.

Suosittelemme sinulle