Hyppää sisältöön

RG Linen konkurssipesänhoitaja: Valtion tuki Merenkurkun liikenteelle välttämätön

Valtion joukkoliikennetuen poistaminen Merenkurkun liikenteestä veisi yksityisiltä yrittäjiltä mahdollisuuden hoitaa laivayhteyttä Vaasan ja Uumajan välillä, arvioi RG Linen konkurssipesänhoitaja Christer Eriksson. Tuki loppuisi 2 vuoden kuluttua. Konkurssipesän aika reitillä saattaa päättyä piankin.

Konkurssipesänhoitaja Christer Eriksson. Kuva: Patrik Enlund

Merenkurkun liikennettä pohtinut työryhmä on esitellyt tänään liikenne- ja viestintäministerille uuden toimintamallin Merenkurkun laivaliikenteen turvaamiseksi. Työryhmän ehdottamassa mallissa alueen toimijat, muun muassa kunnat vastaisivat liikenteestä ja nykyisestä joukkoliikennetuesta voitaisiin luopua. Raportin mukaan tavoitteena olisi myös uuden, yli 80 miljoonaa euroa maksavan aluksen hankinta.

RG Linen konkurssipesänhoitaja ihmettelee

Tällä hetkellä rahti- ja matkustajaliikennettä Merenkurkussa hoitaa laivayhtiö RG Linen konkurssipesä. Konkurssipesänhoitaja Christer Erikssonin mielestä valtiontuen loppuminen on ikävä uutinen paitsi konkurssipesälle myös yksityisten yritysten mahdollisuudelle osallistua liikenteen hoitamiseen. Konkurssipesä on liikennöinyt Vaasan ja Uumajan välillä vuoden alusta.

Henkilön kuljettaminen maksaa 150 euroa

Erikssonin mukaan konkurssipesän laskelmien mukaan yhden matkustajan kuljettaminen lahden yli maksaa ilman tukia 150 euroa. Kustannuksia voidaan kompensoida rahdilla ja valtion tuella. Laskelmissa on mukana kustannukset omasta ns. kovalla rahalla rahoitetusta laivasta. Konkurssipesä on tehnyt voittoa, vaikka sen asettamat  lipunhinnat ovat olleet alimmillaan vain 30 euroa.

- Konkurssipesä tekee voittoa vain koska meillä ei ole käytännössä vanhoja rasitteita, kuten velkaa, laiva- tai rahoituskuluja, sanoo Eriksson.

Erikssonin mukaan yhtälö onnistuu jos saa tarpeeksi tukea laivan rakentamiseen, laivan tulisi olla myös kapasiteetiltaan suurempi ja tehokkaampi kuin nykyinen alus.

"Loppu häämöttää pesän osalta"

Konkurssipesän aika liikennöijänä lähestyy loppuaan. Erikssonin mukaan lopullisia ratkaisuja konkurssipesän osalta on löydyttävä pikaisesti. Konkurssipesän velkojat, muun muassa Vaasa ja Uumaja kokoustavat lokakuun lopussa. Lopullinen päätös jatkosta syntyy silloin.

Laivan myyminen on yhä neuvottelujen alla, ostajasta ei ole kuitenkaan varmuutta. Kysymykseen Vaasan ja Uumajan perustaman varustamon ostoaikeista Eriksson ei kommentoi.

- Se miten tämä päättyy on vielä ennenaikaista sanoa, toteaa Eriksson.

Suosittelemme sinulle