Liikenneministeriö kiistää tiedot, joiden mukaan ministeriö olisi mukana Liikenneviraston valmistelemassa muistiossa.
Ilta-Sanomien mukaan Liikenneviraston muistiosta paljastuu suuria leikkauksia valtakunnan tieverkoston parannushankkeisiin.
Lehden mukaan muistiossa näkyy liikenneministeri Merja Kyllösen (vas.) ja ministeriön kansliapäällikön Harri Pursiaisen kynänjäljet.
Ministeri Merja Kyllösen lähettämän kommentin mukaan LVM ei ole laatinut julkisuudessa ollutta muistiota, vaan sen on tehnyt Liikennevirasto. Kyllönen muistuttaa myös, että kyse on viraston sisäisestä valmistelusta.
- Ilta-Sanomien jutun perusteella näyttää, että muistio koskee vt-8:aa lukuun ottamatta vuoden 2016 jälkeisen ajan suunnitteluhankkeita. Tältä osin ministeriö ei ole vielä edes käynnistänyt valmistelua. Ministeriö ei siten myöskään ole käsitellyt Liikenneviraston muistiota. eikä voi ottaa kantaa sen yksityiskohtiin. Itse en ole ohjeistanut muistion laatimista, kommentoi ministeri asiaa Yle Uutisille.
Listan mukaan kahdeksasta erillisestä tiehankkeesta leikattaisiin puolet jokaisesta.
Viimeksi ministeriön asioita puitiin julkisuudessa, kun Liikenneviraston pääjohtaja erosi tehtävästään luottamuspulan takia.
Keskustalta täyslaidallinen
Oppositiopoliitikoista useat ovat jo ehtineet tyrmätä listan.
Keskustan kansanedustaja ja entinen liikenneministeri Anu Vehviläinen epäilee, että eduskuntaa on asian tiimoilta johdettu harhaan.
- Ministeri Kyllönen ei kertonut tiehankkeiden leikkaussuunnitelmastaan eduskunnalle, kun eduskunta käsitteli tänä vuonna liikennepoliittista selontekoa, päätti tämän vaalikauden aloitettavista ja tulevan vaalikauden suunnitteluohjelmassa olevista hankkeista. Vehviläinen kirjoittaa kannanotossaan.
Myös keskustalaiset eduskunnan liikennevaliokunnan jäsenet älähtivät asiassa.
Mikko Alatalon, Mirja Vehkaperän ja Ari Torniaisen mukaan hallitus on näillä päätöksillä näivettämässä Suomen ja tuhoamassa orastavan talouskasvun rippeetkin liikennepolitiikallaan.
Myös Suomen Yrittäjien ja rakennusteollisuuden kommentit ovat torjuvia.
- Jos tiedot pitävät paikkansa, lista tietää kylmää kyytiä maakunnille, elinkeinoelämälle ja logistiikan toimivuudelle. Ihmiset, tavarat ja palvelut kun kulkevat yhä pääosin maanteillä, Suomen Yrittäjien varatoimitusjohtaja Anssi Kujala sanoo.
Rakennusteollisuuden toimitusjohtaja Tarmo Pipatti taas muistuttaa, että infrastruktuurin ylläpitoon kaavailtujen varojen leikkaus jättäisi jäljelle vain rippeet.