Hyppää sisältöön

Yhdysvaltalaiset törsäsivät netissä miljardin "mustana perjantaina"

Nettimyynnissä lyötiin lukemat uusiksi, kun pyhiä viettävä kansa klikkaili itsensä shoppailemaan. Ennätys saatetaan kuitenkin rikkoa jo tänään.

Jaakko Mannermaa

Yhdysvaltalaiset kuluttivat viime perjantaina nettiostoksiin enemmän taaloja kuin koskaan aiemmin yhden päivän aikana.

Kauppojen ja analyytikkojen mukaan ns. mustana perjantaina paloi rahaa ennätykselliset 1,04 miljardia dollaria eli 800 miljoonaa euroa. Se on noin neljänneksen enemmän kuin vuosi sitten.

Mustaksi perjantaiksi kutsutaan kiitospäivän jälkeistä perjantaita, josta joulusesongin katsotaan alkavan toden teolla.

Suosituin paikka nettiostoksille oli Amazon.com. Toiseksi ylsi Wal-Martin verkkokauppa, jonka perässä tulivat Best Buy, Target ja Apple.

Eniten kasvoi digitaalisen sisällön myynti. E-kirjoja, musiikkia ja videoita myytiin 29 prosenttia enemmän kuin edellisenä mustana perjantaina.

Ostohuuman odotetaan jatkuvan tänään, kun vuorossa on "kybermaanantai". Luvassa on kosolti alennuksia ja runsaasti mainoskampanjoita.

Analyysiyhtiö ShopperTrakin mukaan tänään saatetaan tehdä verkko-ostoksia jopa yli puolellatoista miljardilla dollarilla.

Suosittelemme sinulle